RT - Journal Article T1 - Evaluation And Comparison The Results Comprehensive Exam And The Mean Scores Of Basic Sciences Courses Of Isfahan Medical Students Before And After The Changes Of Basic Science Courses JF - IJME YR - 2011 JO - IJME VO - 10 IS - 5 UR - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1622-fa.html SP - 1177 EP - 1187 K1 - Basic sciences comprehensive Exam K1 - Lessons arrangement K1 - academic achievement K1 - Lesson changes AB - مقدمه‌: این مطالعه به بررسی پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی پس از تغییر چیدمان ‌(تغییرزمان ارائه دروس) و تغییر در تعداد واحدهای بعضی از دروس علوم پایه در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به منظور ارتقای کیفیت آموزش دوره علوم پایه صورت گرفت‍‌، که طی آن پیشرفت تحصیلی دانشجویان قبل و بعد از تغییرات چیدمان و واحدها مقایسه گردید. روش‌ها: نوع مطالعه توصیفی- تحلیلی و جامعه مورد مطالعه 156 دانشجوی پزشکی ورودی نیمسال اول سال 84 (گروه اول،86 نفر) و ورودی نیمسال اول سال 85 (گروه دوم،70نفر) بود،که به روش همه‌شماری در سال 1388انجام گرفت. در این مطالعه تغییرات گسترده‌ای در 24 عنوان درسی از دروس علوم پایه که شامل تغییر میزان واحدهای درسی‌، تغییر نیمسال ارائه دروس‌، تفکیک دروس به واحدهای کوچکتر وحذف و اضافه چند درس از دروس علوم پایه می‌باشد‌، صورت گرفت و میانگین نمرات دروس تغییر یافته و میانگین نمرات آزمون‌های جامع علوم پایه و مشخصات دموگرافیک و میزان مشروطی و سنوات تحصیلی هر دو گروه مقایسه و تجزیه و تحلیل گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های Independent sample t test و‌Chi–Square استفاده شد. نتایج‌: نتایج نشان داد میانگین دروس فیزیک پزشکی، فیزیولوژی 1، آسیب‌شناسی نظری، آناتومی اندام عملی و نظری، فیزیولوژی 2- الف و فیزیولوژِی 2- ب وفیزیولوژی 2- عملی و ویروس‌شناسی، باکتری‌شناسی نظری، آناتومی تنه عملی، سروگردن عملی‌، ایمنی‌شناسی عملی و نظری اختلاف معنادار دارند و بین میانگین‌های آزمون‌های جامع دوره‌ها نیز اختلاف معنادار موجود است (003/0P=) به‌ طوری‌که میانگین در اسفند 87 یعنی پس از تغییرات افزایش یافته است. نتیجه‌گیری‌: یافته‌های مطالعه حاضر دلالت بر تأثیر مثبت تغییرات انجام شد در میانگین دروس فیزیک پزشکی، فیزیولوژی1، آسیب‌شناسی نظری، آناتومی اندام عملی و نظری، فیزیولوژی 2-الف و 2- ب و 2- عملی و ویروس‌شناسی و تأثیر منفی در میانگین دروس باکتری‌شناسی نظری، آناتومی تنه عملی، سروگردن عملی‌، ایمنی‌شناسی عملی و نظری می‌باشد و میانگین بقیه دروس مورد مطالعه تغییر محسوسی نداشته‌، و درنهایت میانگین آزمون جامع علوم پایه گروه دوم افزایش یافته است‌ (003/0P=) و نشان می‌دهد که تغییرات انجام شده لازم و مفید بوده است. LA eng UL http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1622-fa.html M3 ER -