RT - Journal Article T1 - explaining the concept of competency –journal club in medical education – a necessity JF - IJME YR - 2021 JO - IJME VO - 21 IS - 0 UR - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5378-fa.html SP - 537 EP - 539 K1 - Letter To Editor K1 - journal club in medical education AB - یک استراتژی قدیمی برای به ‌روز ماندن درعلوم پزشکی و بهبود مهارت‌های ارزیابی نقادانه، جلسات ژورنال کلاب است. گزارشات متعددی از کاربرد آن در پزشکی و علوم بهداشتی وجود دارد، اما تقریباً هیچ گزارشی از ژورنال کلاب با تمرکز بر آموزش پزشکی مشاهده نشده است. جلسات ژورنال کلاب آموزش پزشکی می‌توانند توانمندی ارزیابی نقادانه مقالات حوزه آموزش پزشکی را تقویت نمایند و البته مکمل مفیدی برای پیشبرد اهداف دانش‌پژوهی آموزشی است(1تا3). ترویج تعاملات اجتماعی و تبحر در بحث و تبادل نظر از مزایای جلسات ژورنال کلاب است(2). ژورنال کلاب آموزش پزشکی (MEJC) معمولاً به صورت ماهانه برگزار می‌شود و موضوعات مطرح شده در آن، در زمینه برنامه‌ریزی درسی، توانمندسازی اساتید، پژوهش در آموزش، روش‌های یادگیری – یاددهی، ارزشیابی و آموزش دستیاران است(1). ریشه تاریخی ژورنال کلاب بر می‌گردد به دانشکده‌های پزشکی آلمانی یا انگلیسی اما با این حال، معتبرترین گزارشات حاکی از این است که سر ویلیام اوسلر، معلم بالینی بزرگ کانادایی در سال 1875 ژورنال کلاب را به عنوان یک نهاد متمایز در دانشگاه مک گیل در مونترال کانادا تأسیس کرد. انگیزه اصلی وی برای انجام این کار، اقتصادی بود، زیرا تعداد کمی از پزشکان قادر به خرید نشریات یا کتاب برای استفاده شخصی در آن دوران بودند. مرکز آموزش پزشکی دانشگاه مک گیل، مونترال، کانادا چند استراتژی را برای استقرار و توسعه جلسات زورنال کلاب آموزش پزشکی تدوین نموده است(3): نکته 1: ارزش اجرای یک جلسه ژورنال کلاب آموزش پزشکی (MEJC) رابرای جامعه دانشگاهی خود بررسی کنید- هدف از برگزاری MEJC را تبیین کنید (فرصت‌های یادگیری ارزشمند، تعامل اجتماعی، کندوکاو درتازه‌های دنیای آموزش پزشکی) نکته 2: اهداف MEJC خود را مشخص کنید (تحقیق در زمینه آموزش پزشکی). نکته 3: در مورد تعداد جلسات MEJC تصمیم بگیرید و برای جلسات منظم برنامه‌ریزی کنید (جلسات ماهانه). نکته 4: سعی کنید از تمام رشته‌های مختلف تخصصی در جلسه دعوت به عمل آوردید (محققان و متخصصین آموزش پزشکی، اساتید علوم پایه و بالینی، دستیاران و دانشجویان پزشکی). نکته 5: در هر جلسه رهبری MEJC خود را تغییر دهید (اساتید ارشد و باتجربه به سایر اعضا در انتخاب مقاله و آمادگی برای نقد و ارائه کمک کنند). نکته 6: معیارهای انتخاب مقاله (یا مقالات) را برای بحث بیان کنید (ماهیت موضوعی محتوا، جذابیت و تازگی تحقیق، ارتباط مقاله با علایق و تخصص گروه). نکته 7: دستورالعمل‌هایی را برای انجام فرایند بحث در جلسات (به عنوان راهنما) تهیه کنید. نکته 8: تعداد ایده آل شرکت کنندگان را در نظر بگیرید(بین 5 تا 15 نفر). نکته 9: از قبل تصمیم بگیرید که چه تعداد مقاله برای بحث در هر جلسه MEJC در نظر گرفته شود (مثلا در ارزیابی انتقادی و کیفی، یک مقاله و در بررسی‌های حوزه وسیعی از آموزش پزشکی به شکل نظرسنجی دو یا چند مقاله مناسب است). نکته 10: نتایج جلسات ژورنال کلاب را منتشر کنید. نکته 11: در پایان جلسه ژورنال کلاب آموزش پزشکی، موضوع و طرح مختصرجلسه بعدی را مشخص کنید. نکته 12: برنامه MEJC را به صورت مستمر ارزیابی کنید. LA eng UL http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5378-fa.html M3 ER -