TY - JOUR T1 - Characteristics Of A Capable University Teacher From The Students' Point Of View TT - ویژگی‌های یک استاد توانمند از دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی JF - IJME JO - IJME VL - 10 IS - 5 UR - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1614-fa.html Y1 - 2011 SP - 1131 EP - 1139 KW - Capable university teacher KW - Evaluation KW - Medical Students N2 - مقدمه: شناسایی عوامل تأثیر‌گذار بر ارزشیابی اساتید به عنوان مهم‌ترین قطب فرآیند یادگیری از دیدگاه قطب دیگر این فرآیند یعنی فراگیران، می‌تواند به طور بالقوه تأثیر بسزایی در ارتقای کیفیت آموزشی داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر تعیین ویژگی‌های یک استاد توانمند از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایلام می‌باشد. روش‌ها: در این پژوهش توصیفی مقطعی، تعداد 800 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایلام در سال تحصیلی1389-1388 با روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای تخصیص یافته وارد مطالعه گردیدند. با استفاده از یک پرسشنامه استاندارد که روایی و پایایی آن قبلاً سنجیده شده بود، داده‌های مورد نظر جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل آماری بر روی آنها صورت گرفت. نتایج: در مجموع 68 درصد نمونه‌ها دختر و 7/52 درصد در مقاطع کارشناسی/دکترا مشغول به تحصیل بودند. میانگین نمره برای روش تدریس، ارتباطات بین فردی، ویژگی‌های فردی استاد و دانش‌پژوهی استاد به ترتیب 3/11±8/83، 9/13±7/83، 2/11±9/81 و2/17±6/71 بود. ارتباط معناداری بین دیدگاه دانشجویان با جنسیت، رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی و دانشکده محل تحصیل دانشجویان وجود داشت(05/0 M3 ER -