RT - Journal Article T1 - Determining Educational Objectives And Evaluating Them In Department Of Anatomy In Isfahan School Of Medicine JF - IJME YR - 2011 JO - IJME VO - 10 IS - 5 UR - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1584-fa.html SP - 850 EP - 859 K1 - Educational goals K1 - basic science course K1 - evaluation. AB - مقدمه: اهداف آموزشی یکی از پایه‌های اصلی برنامه‌های آموزشی را تشکیل می‌دهد هدف این مطالعه تبیین اهداف آموزشی و ارزشیابی‌ آن‌ است که می‌تواند گامی مؤثر در جهت ارتقای آموزش علوم پایه پزشکی باشد. روش‌ها: این مطالعه یک مطالعه توصیفی تحلیلی است که در آن در ابتدا شش کارگروه متشکل از معاون آموزشی، اعضای هیأت‌علمی گروه و کارشناسان آموزشی تشکیل شد و اهداف آموزشی دروس آناتومی اندام‌، آناتومی سر وگردن‌، آناتومی تنه‌، نورو آناتومی‌، جنین شناسی و بافت‌شناسی تدوین شد. سپس برای آگاهی از نظرات دانشجویان در مورد اهداف آموزشــی تدوین شده، پرسشنامه‌ای در اختیار دانشجویانی که دروس مورد نظر را گذرانده بودند قرار گرفت. از مجموع 300‌ پرسشنامه‌ توزیع شده 207 عدد از آنها توسط دانشجویان تکمیل شد و اطلاعات آن توسط نرم‌افزار‌SPSS تحلیل شد. در قدم بعد میزان توجه به اهداف در فرایند تدریس و نیز میزان دستیابی به اهداف توسط پرسشنامه L O Q مورد بررسی قرارگرفت که این پرسشنامه توسط 23 نفر از دانشجویانی که حضور فعالی در کلاس‌های درس داشتند تکمیل شد و درصد میزان توجه اساتید به اهداف در هر درس مشخص شد. نتایج: نظر سنجی انجام شده از دانشجویان نشان داد که 78 درصد دانشجویان از اهداف تدوین شده در مطالعه در طول ترم استفاده کردند و 67 درصد دانشجویان بیان داشتند که در دست داشتن اهداف به آنان کمک نمود تا از منابع مناسبتری به یادگیری مطالب بپردازند. همچنین آنالیز پرسشنامه‌های LOQ بیانگر این بود که که در اکثر دروس، اهداف تدوین شده به همراه سطح آموزشی و منابع مربوطه در تدریس اساتید رعایت شده بود. نتیجه‌گیری: تهیه و تدوین اهداف آموزشی و ارائه آن به صورتی که دسترسی و اعمال اصلاحات در آن به سادگی امکان‌پذیر باشد می‌تواند گامی اساسی در ارتقای آموزش دوره علوم پایه پزشکی محسوب شود و لزوم پایش این اهداف از نظر استفاده از آنها در روند آموزش دانشجویان مفید است. LA eng UL http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1584-fa.html M3 ER -