TY - JOUR JF - IJME JO - Iranian Journal of Medical Education VL - 10 IS - 5 PY - 2011 Y1 - 2011/2/01 TI - Clinical Pathology Teaching In Laboratory By Socratic Method TT - آموزش پاتولوژی بالینی براساس حضور و پرسش پاسخ در آزمایشگاه N2 - مقدمه: در دهه‌های گذشته متد‌های زیادی برای آموزش و تدریس علوم ابداع گردیده است، ولی روش قدیمی پرسش و پاسخ هنوز مورد استفاده می‌باشد. این روش آموزش که عموما در گروهای کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد بر اساس پرسش و یافتن جواب توسط دانشجویان باعث افزایش یادگیری فعال می‌گردد. در این مطالعه نقطه نظرات دانشجویان در مورد آموزش پاتولوژی بالینی در آزمایشگاه بروش پرسش و پاسخ مورد بررسی قرار گرفته است. روش‌ها: برای این مطالعه دانشجویان به گروهای کوچک تقسیم و سؤالات بالینی و منابع مورد نیاز برای یافتن پاسخ‌ها در اختیارشان گذاشته شد. این دانشجویان از واحد‌های مختلف آزمایشگاه بیمارستان بازدید نموده و توسط یک راهنما در مورد نحوه انجام آزمایشات و ارزش بالینی آنها آموزش دیده تا پاسخ سؤالات را بیابند. در انتهای دوره این دانشجویان درمورد این نحوه آموزش مورد سؤال قرار می‌گیرند. نتایج: 67 درصد دانشجویان اعتقاد داشتند که این روش یادگیری مؤثر‌تر از تدریس سنتی بوده و 36.5 درصد مؤثر‌تر بودن یادگیری با بحث گروهی را نسبت به سخنرانی تأیید نمودند. ولی 30 درصد مخالف این روش و یادگیری گروهی را رد می‌کردند. بیش از نیمی از دانشجویان این روش را مفید دانسته و به ارائه در س پاتولوژی بالینی به این شکل تمایل داشتند. نتیجه‌گیری: حدود یک سوم دانشجویان فقط سخنرانی را برای درس پاتولوژی بالینی کافی دانسته و ولی بیش از نیمی از دانشجویان حضور در آزمایشگاه و روش پرسش و پاسخ را روشی مفید و مکمل برای یادگیری این درس می‌دانستند. بر اساس پاسخ های دانشجویان یادگیری با این روش در آزمایشگاه روشی مؤثر برای تدریس پاتولوژی بالینی به دانشجویان پزشکی می باشد. SP - 937 EP - 942 AU - Talebi, Ardeshir AU - Mottaghi, Peyman AU - Dadgostarnia, Mohammad AU - Noorbakhsh, Nosrat AD - KW - Teaching KW - pathology KW - question and answer KW - laboratory UR - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1507-fa.html ER -