RT - Journal Article T1 - Effects Of Integrating Physiology Lessons To Clinical And Para-Clinical Findings On Medical Students' Attitude And Motivation Toward Physiology Lesson JF - IJME YR - 2011 JO - IJME VO - 10 IS - 5 UR - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1481-fa.html SP - 609 EP - 613 K1 - Integration K1 - physiology K1 - medicine K1 - attitude K1 - motivation K1 - medical student. AB - مقدمه: کاربردی نمودن مطالب تئوریک در دوره علوم پایه پزشکی نقش مهمی در افزایش انگیزه و علاقه‌مندی دانشجویان به این دروس خواهد داشت. هدف از این مطالعه تأثیر ادغام درس فیزیولوژی با یافته‌های کلینیکی و پاراکلینیکی بر نگرش و علاقه دانشجویان پزشکی به درس فیزیولوژی روش‌ها: این مطالعه به صورت پیش تجربی بر روی 75 دانشجوی پزشکی ترم 4 دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. دانشجویان همزمان با گذراندن مطالب تئوری درس فیزیولوژی در بخش‌های کلینیکال و پاراکلینیکال بیمارستان‌های آموزشی حاضر شده و با پایه فیزیولوژیک بیماری‌ها آشنا شدند. نگرش دانشجویان در مورد درس فیزیولوژی، انگیزه و علاقه به درس فیزیولوژی قبل و بعد از ادغام، و نحوه تدریس دوره با یک پرسشنامه، بعد از ادغام مورد بررسی قرار گرفت. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل و نتایج به صورت میانگین و انحراف معیار و مقایسه‌ها با آزمون t انجام گرفت. نتایج: نتایج نشان داد علاقه دانشجویان به شرکت در این برنامه از 25/0±30/15 قبل از برنامه به 35/0±38/17 پس از برنامه افزایش یافت (05/0p>). همچنین بررسی نگرش دانشجو به درس فیزیولوژی نشان می‌داد که قبل از ادغام میانگین و انحراف معیار 33/0±30/11 بود که بعد از ادغام به 25/0±71/16 افزایش یافته و اختلاف معنا‌داری داشت (05/0p>). ارزشیابی نحوه تدریس و شرایط کلی برگزاری دوره نیز عدد 08/19 از 20 را نشان داد. نتیجه‌گیری: حضور در بیمارستان و برخورد با بیمار همزمان با آموزش تئوری، می تواند کمک زیادی به افزایش انگیزه درونی و بهبود دیدگاه دانشجویان نسبت به دروس علوم پایه بخصوص درس فیزیولوژی نماید. LA eng UL http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1481-fa.html M3 ER -