TY - JOUR T1 - Assessment Of Ability Of User Education In Medical Records Module Of Selected HIS In Isfahan University Of Medical Sciences TT - ارزیابی قابلیت آموزش کاربران در ماژول مدارک پزشکی سیستم اطلاعات بیمارستانی منتخب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان JF - IJME JO - IJME VL - 10 IS - 5 UR - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1478-fa.html Y1 - 2011 SP - 877 EP - 887 KW - HIS KW - ISO 9241/10 KW - Standard KW - Software KW - User training KW - medical record N2 - مقدمه: مدیران و ارائه‌دهندگان خدمات بیمارستانی برای تصمیم‌گیری، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در سطوح مختلف مدیریت باید به سیستم اطلاعات بیمارستانی مناسب و اطلاعات دقیق، صحیح، بهنگام و معتبر آن دسترسی داشته باشند و این مهم با آموزش مناسب کاربران نرم‌افزار صورت خواهد پذیرفت. به منظور پاسخگویی به این نیاز، پژوهشگر به ارزیابی قابلیت آموزش کاربران در ماژول مدارک پزشکی سیستم اطلاعات بیمارستانی منتخب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پرداخته است. روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و یک مطالعه توصیفی مقطعی بود که قابلیت آموزش کاربران در ماژول مدارک پزشکی سیستم اطلاعات بیمارستانی منتخب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در هفت بیمارستانی که در آنها پیاده‌‌سازی گردیده بود را از طریق پرسشنامه استاندارد جهانی ایزو 10/9241 متشکل از 8 مؤلفه اطلاعاتی درجه‌بندی شده در مقیاس لیکرت 5 گزینه‌ای، با استفاده از تجربیات کاربران سیستم در شش ماهه دوم سال 1387مورد سنجش قرار داد. روایی محتوایی پرسشنامه با نظر اساتید رشته‌های مدیریت اطلاعات سلامت، مدیریت خدمات سلامت، و علوم رایانه و پایایی آن از طریق بازآزمایی و ضریب همبستگی 95/0 به تأیید رسید. داده‌ها با مراجعه مستقیم پژوهشگر به مراکز و آموزش چهره به چهره کلیه کاربران (40 نفر کاربر)، و تکمیل پرسشنامه توسط آنان جمع‌آوری، با استفاده از آنالیز توصیفی تحلیل، و در سه رده مطلوب (100 درصد-81 درصد)، نسبتاً مطلوب (80 درصد-51 درصد) و نامطلوب (50 درصد-0 درصد) دسته‌بندی شد. نتایج: بر اساس نتایج، قابلیت کلی آموزش کاربران در ماژول مدارک پزشکی سیستم اطلاعات بیمارستانی منتخب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سطح نسبتاً مطلوب (8/68 درصد) ارزیابی شد. نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد که توسعه‌دهندگان نرم‌افزار برای افزایش قابلیت آموزش کاربران باید زمان لازم برای یادگیری چگونگی استفاده از سیستم، امکان مهارت آموزی کاربر به کمک سیستم اطلاعات بیمارستانی، پاسخ به پرسش‌های احتمالی کاربران، امکان آزمودن عملکرد سیستم با آزمون و خطا، و امکان استفاده راحت از فرامین برنامه را افزایش، و مشکلات یادگیری قواعد ارتباط کاربر با نرم‌افزار را کاهش دهند. M3 ER -