@ARTICLE{Abazari, author = {Hosseini, Abbas and Hossinizadeh, Zahra and Abazari, Parvaneh and }, title = {The skills of the final semester undergraduate nursing students in measuring and recording vital signs}, volume = {20}, number = {0}, abstract ={مقدمه: یکی از اساسی‌ترین مهارت‌های پایه در آموزش بالینی پرستاری، اندازه‌گیری و ثبت علایم حیاتی است. با توجه به این که کم‌تر مطالعه‌ای درارتباط با اندازه‌گیری توانمندی دانشجویان در انجام این مهارت دردوره کارورزی در عرصه انجام شده است؛ این مطالعه با هدف تعیین توانایی اجرای مهارت علایم حیاتی دانشجویان ترم آخر مقطع مقطع کارشناسی پرستاری با ارزشیابی عملکرد ایشان در اندازه‌گیری وثبت علایم حیاتی با استفاده از آزمون Direct Observation of Procedural Skill (DOPS) انجام شد. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان ترم 8 پرستاری(52نفر) تشکیل دادند. نمونه­گیری به روش تمام شماری انجام شد. ابزار گرد آوری داده‌ها چک ‌لیست محقق ساخته برای آزمون داپس و روش اندازه‌گیری داده‌ها مشاهده بود. محیط پژوهش کلیه بخش‌های داخلی- جراحی بیمارستان‌های آموزشی منتخب محل کارورزی دانشجویان بود. داده‌های این مطالعه با استفاده از آمار توصیفی تحلیل شد. نتایج: سطح مهارت انجام علایم حیاتی در بیش از نیمی از دانشجویان (77/55%) در سطح نامطلوب قرار داشت. 3/42 درصددانشجویان اندازه‌گیری و ثبت علایم حیاتی را در سطح مطلوب انجام دادند. 7/7 درصد دانشجویان قبل از اقدام به اندازه‌گیری علایم حیاتی، بیمار را از نظر عوامل تأثیر‌گذار بر نبض و77/5درصد از نظر عوامل مؤثر بر فشارخون مورد ارزیابی کامل قرار دادند. حدود یک سوم دانشجویان(88/28%)چارت علایم حیاتی در پرونده را انجام نداده یا غلط انجام دادند. نتیجه‌گیری: با توجه به این که نتایج مطالعه حاضر بیانگر مهارت ناکافی دانشجویان در اندازه‌گیری و ثبت علایم حیاتی بود. لازم است اساتید بالینی و به ویژه مدیران آموزشی رشته پرستاری برای شناسایی دلایل و عوامل مرتبط با این مشکل و راه‌کارهای غلبه بر آن برنامه‌ریزی و اقدام نمایند. }, URL = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5085-fa.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5085-fa.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, doi = {}, year = {2020} }