دوره 9، شماره 2 - ( 7-1388 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 123-115 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Charkazi A, Rostami M, Keshtkar A A, Koochaki G M. The Viewpoints Of Paramedics Employed In Golestan Province Towards Continuing Education Programs. Iranian Journal of Medical Education 2009; 9 (2) :115-123
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-976-fa.html
چرکزی عبدالرحمان، رستمی مازیار، کشتکار عباس‌علی، کوچکی قربان‌محمد. دیدگاه پیراپزشکان شاغل در استان گلستان نسبت به برنامه‌های بازآموزی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1388; 9 (2) :115-123

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-976-fa.html


، r_charkazi73@yahoo.com
چکیده:   (18878 مشاهده)
مقدمه: بازآموزی، یکی از راه‌های به روز نگه‌داشتن مهارت‌ها و تکامل حرفه‌ای در کادر بهداشتی و درمانی است و ارزشیابی، یکی از ضروریات مهم برای افزایش کارآیی آن می‌باشد. هدف این مطالعه تعیین دیدگاه پیراپزشکان شاغل در استان گلستان نسبت به دوره‌های بازآموزی بود. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 274 نفر از بین 1016 پیراپزشک شاغل در مراکز درمانی استان به صورت تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بود. داده‌ها از طریق نرم‌افزار SPSS و از طریق آمار توصیفی، آزمون‌های مجذور کای و t مستقل تجزیه وتحلیل شد. نتایج: بیست و شش دو دهم درصد دیدگاه خیلی ضعیف، 8/41 درصد دیدگاه ضعیف، 5/25 درصد دیدگاه متوسط و 5/6 درصد دیدگاه مطلوب نسبت به دوره داشتند، 5/55 درصد مهم‌ترین انگیزه شرکت خود را کسب امتیاز برای برخورداری از مزایای ارتقای شغلی، 2/21 درصد تجدید و مرور اطلاعات قبلی، 8/13 درصد مبادله اطلاعات و تجربیات با دیگر همکاران و 5/9 درصد چاره‌جویی در حل مشکلات حرفه‌ای ذکر کردند. سی و یک درصد از عدم رعایت عدالت و مساوات برای شرکت در برنامه‌ها توسط مسؤول مستقیم خود و 9/33 درصد برنامه‌ریزی برای شرکت در دوره را نامناسب ارزیابی کردند. نتیجه‌گیری: مشمولین دیدگاه خیلی ضعیف و ضعیفی نسبت به برنامه دارند و انگیزه خود از شرکت در برنامه‌ها را کسب امتیاز برای استفاده از مزایای ارتقای شغلی می‌دانند. لازم است مسؤولین، برنامه‌ریزی برای تغییر دیدگاه آنان نسبت به شرکت در برنامه‌ها داشته باشند.
متن کامل [PDF 294 kb]   (2133 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1388/6/11 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1388/7/23 | انتشار الکترونیک: 1388/7/23

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education