دوره 11، شماره 5 - ( 9-1390 )                   جلد 11 شماره 5 صفحات 505-496 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jannati Y, Afzali M A, Khaki N, Amiri Nojedeh N. The Students’ Opinion About Islamic Thoughts Courses In Mazandaran University Of Medical Sciences In 2008-2009. Iranian Journal of Medical Education 2011; 11 (5) :496-505
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-951-fa.html
جنتی یداله، افضلی محمد علی، خاکی نسرین، امیری نوجده نرگس. دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره دروس اندیشه اسلامی در سال تحصیلی 88- 1387. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (5) :496-505

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-951-fa.html


، jannati_yadollah@yahoo.com
چکیده:   (11616 مشاهده)

  مقدمه: ارزیابی مداوم از کارکردهای دروس اندیشه اسلامی و بازنگری در روش‌های ارائه برای هر چه کارآمدتر کردن آنها در پاسخ‌گویی به نیازهای نسل نو و انتقال ارزش‌های اسلامی به آنان ضروری است. لذا در راستای ضرورت ارزشیابی برنامه آموزشی، پژوهش حاضر با هدف تعیین دیدگاه دانشجویان درباره دروس اندیشه اسلامی انجام شد.

  روش‌ها: مطالعه از نوع توصیفی بوده و جامعه آماری آن کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران مشغول به تحصیل در نیمسال اول 1388-1387 بودند. نمونه‌گیری به صورت سرشماری انجام شده و تعداد 549 دانشجو پرسشنامه محقق‌ساخته را تکمیل کردند. برای تحلیل داده‌ها علاوه بر آمار توصیفی، مقایسه نوع دیدگاه آزمودنی‌ها بر اساس متغیرهای کیفی (اسمی و رتبه‌ای) از جمله جنسیت، رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی با استفاده از آزمون‌های آماری کای اسکوئر، کروسکال والیس و من ویتنی انجام شد.

  نتایج: میانگین سنی شرکت‌کنندگان 59/2 ± 79/20 سال و اغلب ایشان ( 9/68 درصد) دختر بودند. یافته‌ها حاکی از آن است که محتوای کتب اندیشه اسلامی، مدرسان این دروس، برنامه‌ریزی آموزشی و تأثیر مثبت این دروس بر ویژگی‌های فردی دانشجویان، مورد رضایت 3/87 درصد دانشجویان (479 نفر) است. همچنین بین متغیرهایی مانند جنسیت و رشته تحصیلی دانشجویان با دیدگاه‌های آنان تفاوت معناداری وجود ندارد.

نتیجه‌گیری: علی‌رغم دیدگاه‌های مثبت دانشجویان نسبت به جنبه‌‌های مختلف این دروس، نظرات منفی را نباید نادیده انگاشت و لذا باید درصدد رفع نواقص تلاش نمود، چرا که نیاز جوانان هر روز در حال تغییر است و متناسب با نیاز آنها کتاب و شیوه‌های آموزشی نیز باید به روز شوند.
متن کامل [PDF 302 kb]   (1834 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي برنامه
دریافت: 1388/5/14 | پذیرش: 1390/5/18 | انتشار: 1390/9/24 | انتشار الکترونیک: 1390/9/24

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education