، tkhadivzadeh@yahoo.com
چکیده: (18712 مشاهده)
مقدمه: یکی از مهمترین موانع استفاده از آییودی (Intra Uterine Divice-IUD)، عدم ارائه مشاوره مطلوب است. از آن جایی که بکارگیری روشهای نوین آموزش برای ایفای مؤثرتر نقش ماماها در ارائه مشاوره لازم میباشد، این پژوهش با هدف مقایسه تأثیر دو روش آموزش مرسوم و ایفای نقش بر میزان مهارت دانشجویان در مشاوره صورت گرفت.
روشها: در این مطالعه تجربی، 62 دانشجوی مامایی بطور تصادفی به دو گروه آموزش با ایفای نقش و مرسوم، تخصیص داده و برنامه آموزشی چهار ساعته در زمینه مشاوره آییودی را دریافت نمودند. در ابتدا و انتهای مطالعه، مهارت دانشجویان در مشاوره ارزیابی گردید. ابزار گردآوری دادهها، فرم خودارزشیابی توانایی انجام مهارت و ای وارسی ارزشیابی عملکرد دانشجو در مشاوره قبل و بعد از گذاشتن آییودی بود. مقایسهها با آزمونهای مجذور کای، دقیق فیشر، t-student، منویتنی، t زوج در نرمافزار SPSS انجام شد.
نتایج: میانگین نمره مشاوره قبل و بعد از آییودیگذاری در پیشآزمون بین دو گروه تفاوت آماری معنیداری نداشت اما در پسآزمون، اختلاف آماری معنیداری در هر دو مهارت بین دو گروه وجود داشت. بین میانگین نمرات پیشآزمون و پسآزمون هر گروه، در هر دو مهارت، اختلاف آماری معنیداری وجود داشت.
نتیجهگیری: یادگیری بیشتر مهارت مشاوره با آموزش به روش ایفای نقش است. بکارگیری این روش آموزشی برای آموزش مهارتهای مشاورهای به دانشجویان توصیه میگردد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1388/1/17 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1387/12/25 | انتشار الکترونیک: 1387/12/25