Toulabi T, Janani F, Qurban Mohammadi E. The Appropriateness Of Educational Programs' Objectives For Professional Needs: The Viewpoints Of Khorramabad School Of Nursing And Midwifery Graduates. Iranian Journal of Medical Education 2009; 8 (2) :263-273
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-857-fa.html
طولابی طاهره، جنانی فاطمه، قربانمحمدی ابراهیم. تناسب اهداف برنامههای آموزشی با نیازهای حرفهای: دیدگاه دانشآموختگان دانشکده پرستاری و مامایی خرّمآباد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1387; 8 (2) :263-273
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-857-fa.html
، toulabi_t@yahoo.com
چکیده: (23521 مشاهده)
مقدمه: ارزشیابی وضعیت برنامه آموزشی از دیدگاه دانشآموختگان میتواند موجب شناسایی نواقص این برنامهها شده و امکان اصلاح را فراهم نماید. پژوهش حاضر با هدف تعیین تناسب اهداف برنامههای آموزشی با نیازهای حرفهای از دیدگاه دانشآموختگان دانشکده پرستاری و مامایی خرمآباد انجام شد. روشها: این مطالعه توصیفی- مقطعی از نوع پیمایشی در سال 86-1385 روی 407 نفر دانشآموختگان پرستاری و مامایی سالهای 84-1378 انجام شد. پرسشنامهای مشتمل بر اطلاعات فردی، تناسب اهداف برنامههای آموزشی با نیازهای حرفهای و عناصر مؤثر بر کیفیت برنامههای آموزشی از دیدگاه دانشآموختگان به وسیله پست ارسال و بطور خودایفا تکمیل گردید. اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمونهای آمار توصیفی و مجذور کای تجزیه و تحلیل شد. نتایج: بیشتر دانشآموختگان پرستاری (9/72 درصد) و مامایی (4/72 درصد)، توانایی خود در مراقبت از بیمار را در حد زیاد ارزیابی نموده و کاربرد دروس کارآموزی را بیش از دروس عملی و تئوری در کارآیی حرفهای مؤثر دانستند. از دیدگاه دانشآموختگان، مهارتهای کسب شده در طول تحصیل، در حد متوسطی پاسخگوی نیازهای حرفهای آنان در محیط کار بود و عدم کسب مهارتهای لازم، دانشآموختگان پرستاری (1/37 درصد) را بیش از مامایی (4/22 درصد) تحت فشار روانی قرار داده بود. بیشترین عناصر مؤثر بر کیفیت برنامههای آموزشی از دیدگاه دانشآموختگان، استفاده از اساتید و مربیان مجرب، امکانات آموزش بالینی و فضای مناسب، شیوههای تدریس بکار گرفته شده، امکانات آموزشی دانشکده و منابع علمی بود. نتیجهگیری: نیازهای حرفهای دانشآموختگان پرستاری و مامایی در برنامه آموزشی، بطور جامع پوشش داده نمیشود. لزوم تغییر در برنامه آموزشی و فراهم نمودن تمهیدات لازم برای دستیابی به اهداف حرفهای و تربیت نیروی انسانی ماهر و مولد، ضروری به نظر میرسد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1388/1/17 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1387/12/25 | انتشار الکترونیک: 1387/12/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول