، mollabashir@yahoo.com
چکیده: (17029 مشاهده)
مقدمه: گرایش آموزش پزشکی به سمت پزشکی سرپایی و درمانگاههاست و تأثیر محیط فیزیکی بر فرایند یاددهی- یادگیری انکارناپذیرست. این مطالعه با هدف تعیین فراوانی مطلوبیت شاخصهای مربوط به محیط فیزیکی درمانگاههای بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گرفت. روشها: در یک مطالعه توصیفی، کلیه درمانگاههای آموزشی وابسته به بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (33 درمانگاه) به روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها، چکلیستی محققساخته متشکل از مشخصات درمانگاه، ویژگیهای کیفی درمانگاه و ویژگیهای کمی بود. درمانگاهها به صورت مستقیم توسط پژوهشگر مورد مشاهده قرار میگرفت. کلیه اطلاعات جمعآوری شده توسط نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. دادهها در قالب شاخصهای توصیفی گزارش شده است. نتایج: در درمانگاههای مورد مطالعه بالاترین درصدهای فراوانی به حیطه میزان روشنایی (100 درصد) و تسهیلات (8/78 درصد) و چینش صندلیها (8/84 درصد) اختصاص داشت و پایینترین درصدهای فراوانی مربوط به وجود دیوارها با عایق صوتی (صفر درصد)، و دسترسی به منابع آموزشی مانند اینترنت و رایانه (3 درصد) و دسترسی به کتابهای مرجع (1/6 درصد) بود. نتیجهگیری: وضعیت محیط فیزیکی درمانگاههای بررسی شده در حیطه دسترسی به منابع آموزشی در وضعیت ضعیف، در حیطه فضاهای داخلی، وضعیت تهویه و وجود تسهیلات در وضعیت متوسط، در حیطه وضعیت روشنایی در وضعیت بسیار خوب میباشد. با توجه به عدم وجود مطالعات کافی در زمینه محیط فیزیکی، به ویژه در حیطه آموزش درمانگاهی، بر ضرورت انجام مطالعات مشابه تأکید میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1388/1/16 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1387/12/25 | انتشار الکترونیک: 1387/12/25