دوره 8، شماره 2 - ( 12-1387 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 227-213 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


، mehrnoosh_pazar@yahoo.com
چکیده:   (19320 مشاهده)
مقدمه: ارزشیابی عملکرد اعضای هیأت علمی پرستار، پیچیده و دشوار اما ضروری است. رؤسای دانشکدهها، معاونین آموزشی و اعضای هیأت علمی پرستار، مسؤولیت برنامهریزی، انجام و اصلاح ارزشیابی دارند. یافتن دیدگاه مشترک آنان در تبیین ارزشیابی عملکرد دارای منزلت ویژهای است. هدف این مطالعه، تبیین و توصیف ارزشیابی عملکرد اعضای هیأت علمی پرستار بود. روش‌ها: در مطالعه کیفی حاضر، دادههای مورد نیاز توسط دو روش مصاحبه فردی نیمه‌ساختاریافته با صاحب‌نظران و مشاهده خط مشیهای موجود، رویهها و فرمهای مربوط به ارزشیابی گردآوری شد. در مجموع محتوای 22 مصاحبه فردی و 26 سری مواد موضوعی مورد تحلیل کیفی محتوا با رویکرد قراردادی قرار گرفت. روش نمونهگیری مصاحبه‪شوندگان، هدفمند و در مورد اسناد ارزشیابی از سرشماری استفاده گردید. نتایج: شرکتکنندگان دیدگاههای وسیعی نسبت به ارزشیابی عملکرد اعضای هیأت علمی پرستار داشتند که پس از تجزیه و تحلیل، این دیدگاه‪ها و محتوای مستندات موجود در سه درونمایه اصلی قرار گرفتند: حیطه شایستگیهای فردی عضو هیأت علمی، حیطه فرایند اجرا و حیطه برایند کاری. مواردی که جزو مفهوم ارزشیابی عملکرد نبود ولی بر آن تأثیر داشت، تحت عنوان عوامل سازمانی طبقه‪بندی شد. نتیجه‌گیری: یافته‪های مطالعه حاضر، بر پیشنهاد صاحب‌نظرانی که موافق ترکیبی از نظام مبتنی بر ویژگیهای فردی، نظام مبتنی بر رفتار و نظام نتیجه‌مدار برای ارزشیابی عملکرد هستند، تأکید میکند، منتهی بجای ویژگیهای فردی، به شایستگیهای عضو هیأت علمی توجه میکند که قابل ارتقا و اصلاحپذیر هستند. در ضمن، توجه به برخی عوامل سازمانی که می‌توانند بر ارزشیابی عملکرد تأثیر بگذارند، اهمیت دارد.
متن کامل [PDF 300 kb]   (3576 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1388/1/16 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1387/12/25 | انتشار الکترونیک: 1387/12/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.