دوره 8، شماره 1 - ( 6-1387 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 22-15 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


، maryamallahdadian@yahoo.com
چکیده:   (17881 مشاهده)
مقدمه: استفاده از استانداردهای خارجی برای اعتباربخشی مقطع کارشناسی ارشد پرستاری و مامایی در ایران امری غیر اصولی به نظر می‌رسد، پژوهشگر با بهره‌گیری از این استانداردها و نظرات صاحب‌نظران پرستاری و مامایی در ایران، به تدوین استانداردهای منطبق با شرایط آموزشی در ایران پرداخته است. روش‌ها: این مطالعه به صورت چند مرحله‌ای در سال‌های 1384 تا 1385 انجام شد. در مرحله اول، استانداردهای جهانی از طریق اینترنت استخراج، و در مرحله دوم، با بهره‌گیری از این استانداردها و اظهار نظر اساتید راهنما، استانداردهای مناسب کشور تنظیم شد. در مرحله سوم، از تکنیک دلفی برای نظرسنجی استفاده گردید، بدین ترتیب که50 نفر دارای معیارهای ورود به مطالعه به روش نمونه‌گیری مبتنی بر هدف انتخاب شده نظرات آنها در خصوص مطلوبیت استانداردهای پیشنهادی در شرایط آموزشی کشور با کمک پرسشنامه طراحی شده در مرحله دوم سنجیده شد. نتایج توسط روش‌های آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: پس از اعمال نظرات صاحب‌نظران در خصوص انطباق این استانداردها با شرایط کشور، 28 استاندارد و 224 شاخص در دوره کارشناسی ارشد، به عنوان استاندارد نهایی پیشنهاد گردید. نتیجه‌گیری: اکثراستانداردها از وضعیت 90 درصد مطلوبیت برخوردار است و فقط مباحثی نظیر ارائه مدارکی دال بر توانایی صحبت کردن به زبان انگلیسی و یا شایستگی تحصیل در دوره کارشناسی ارشد، درصد مطلوبیت کمتری داشت. به نظر می‌رسد عمده‌ترین علل عدم مطلوبیت آنها، وضعیت آموزش در ایران باشد.
متن کامل [PDF 227 kb]   (3127 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1387/9/12 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1387/6/25 | انتشار الکترونیک: 1387/6/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.