دوره 7، شماره 2 - ( 12-1386 )                   جلد 7 شماره 2 صفحات 450-443 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


، valizadehl@tbzmed.ac.ir
چکیده:   (31793 مشاهده)
مقدمه: یکی از دلایل شکست یا افت تحصیلی در دانشجویان، عدم توجه به مؤلفه‌های اثرگذار در یادگیری است. هدف از این مطالعه تعیین ارتباط ویژگی‌های یادگیری شامل شیوه مطالعه، ‌منبع کنترل و مؤلفه‌های یادگیری خودنظم‌داده‌شده که موضوعات قابل تغییر در خصوص یادگیری هستند، با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری و مامایی بود. روش‌ها: در این مطالعه همبستگی، کلیه دانشجویان پرستاری و مامایی (62 نفر) دارای معدل 17 و بیشتر (پیشرفت تحصیلی بالا) یا معدل 14و کمتر (پیشرفت تحصیلی پایین) در دانشکده پرستاری و مامایی تبریز سال تحصیلی 85-84 به روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های «سبک‌های یادگیری کلب»، «شیوه‌های مطالعه کرمی»، «مرکز کنترل جولیان راتر» و «راهبردهای انگیزشی برای یادگیری» جمع‌آوری و با آمار توصیفی و آزمون رگرسیون لوجستیک در نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج: آنالیز رگرسیون لوجستیک نشان داد منبع کنترل با 008/0=P) و راهبردهای انگیزشی برای یادگیری با 032/0=P، با پیشرفت تحصیلی دانشجویان ارتباط معنی‌دار آماری دارد. نتیجه‌گیری: منبع کنترل و راهبردهای انگیزشی برای یادگیری، به عنوان عوامل تبیین‌کننده پیشرفت تحصیلی دانشجویان شناخته شد. با توجه به نتایج مطالعه حاضر، راهکارهایی چون دوره فشرده کارگاه یا سمینار در خصوص «نظریه اسناد در ارتباط با یادگیری و آموزش» و «راهبردهای انگیزشی برای یادگیری» در سال اول دوره تحصیلی برای اعتلای یادگیری فراگیران پیشنهاد می‌شود.
متن کامل [PDF 227 kb]   (11812 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله کوتاه |
دریافت: 1386/12/14 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1386/12/25 | انتشار الکترونیک: 1386/12/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.