دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1386 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 174-169 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yousefi M R, Rabie M R. A Comparative Study on Structured Continuing Medical Education Programs with 25 and 5 Credit Points According to the Viewpoints of General Physicians in Golestan Province. Iranian Journal of Medical Education 2007; 7 (1) :169-174
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-642-fa.html
یوسفی محمدرضا، ربیعی محمدرضا. مقایسه برنامه‌های آموزش مداوم مدون 25 امتیازی و 5 امتیازی از دیدگاه پزشکان عمومی در استان گلستان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1386; 7 (1) :169-174

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-642-fa.html


، mryousefi@yahoo.com
چکیده:   (13423 مشاهده)
مقدمه: از سال 1383 برنامه‌های مدون 25 امتیازی تبدیل به برنامه‌های مدون پنچ امتیازی گردید و اجرا شد. هدف از این تحقیق، مقایسه برنامه‌های آموزش مداوم 25 امتیازی و 5 امتیازی در زمینه‌های موفقیت، متناسب بودن با نیازهای شغلی و رضایت‌مندی شرکت‌کنندگان بود. روش‌ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی در مورد چهار برنامه مدون 25 امتیازی سال 1382 و چهار برنامه مدون 5 امتیازی سال 1383 در استان گلستان انجام گرفت. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه وزارت بهداشت برای ارزیابی برنامه‌های آموزش مداوم بود که حین اجرای برنامه‌های آموزش مداوم در بین شرکت‌کنندگان توزیع و در پایان برنامه‌ها جمع‌آوری شد. سؤالات در سه قسمت موفقیت برنامه‌ها در تحکیم اطلاعات قبلی و ارائه مطالب جدید علمی، متناسب بودن محتوای برنامه‌ها با نیازهای شغلی و میزان رضایت شرکت‌کنندگان از برنامه‌های مدون آموزش مداوم تنظیم گردیده بود. حجم نمونه برای برنامه‌های مدون سه روزه 121نفر و برنامه‌های مدون یک روزه 64 نفر بود. اطلاعات جمع‌آوری شده با نرم‌افزار SPSS و آزمون آماری من- ویتنی تحلیل شد. نتایج: هفتاد و شش و نه دهم درصد شرکت‌کنندگان، برنامه‌های مدون یکروزه را موفق ارزیابی کردند در حالی که این رقم در برنامه‌های مدون سه روزه، 6/59 درصد بود. هفتاد و پنج و نه دهم درصد، برنامه‌های مدون یک‌روزه را متناسب با نیازهای شغلی خود دانستند در صورتی که در خصوص برنامه‌های مدون سه روزه، 4/57 درصد آن را مناسب ارزیابی کردند. همچنین 7/79 درصد شرکت‌کنندگان از برنامه‌های مدون یک روزه و 2/66 درصد از برنامه سه روزه رضایت داشتند که اختلاف آماری معنی‌داری بین میزان موفقیت، تناسب و رضایت در برنامه‌های مدون یک روزه و سه روزه وجود داشت. نتیجه‌گیری: عملکرد برنامه‌های مدون پنج امتیازی بهتر از 25 امتیازی بود که به نظر می‌رسد علت اصلی آن تخصصی‌تر بودن، زمان کوتاه و نیز تنوع برنامه‌ها باشد. پیشنهاد می‌گردد که برنامه‌ریزان و متولیان برنامه‌های آموزش مداوم با بهره‌گیری از منابع علمی جدید برای تقویت و تنوع هر چه بیشتر برنامه‌های یکروزه گام بردارند.
متن کامل [PDF 187 kb]   (2740 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله کوتاه |
دریافت: 1386/7/25 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1386/3/25 | انتشار الکترونیک: 1386/3/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education