دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1386 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 92-85 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shakurnia A, Elhampour H, Marashi T, Heidari Soureshjani S. Concordance of Length and Contents of Continuing Medical Education Programs with Educational Demands of Practicing GPs in Khuzestan Province. Iranian Journal of Medical Education 2007; 7 (1) :85-92
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-630-fa.html
شکورنیا عبدالحسین، الهام پور حسین، مرعشی طیبه، حیدری سورشجانی شهین. آیا محتوا و زمان اختصاص داده شده به عناوین آموزش مداوم پزشکان عمومی شاغل در استان خوزستان با نیازهای اعلام شده آنان مطابقت دارد؟. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1386; 7 (1) :85-92

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-630-fa.html


، shakurnia@yahoo.com
چکیده:   (24669 مشاهده)
مقدمه: نیازسنجی و اولویت‌بندی نیازهای آموزشی، گام اول برنامه‌ریزی است. ارزیابی برنامه‌های موجود از نظر پزشکان عمومی به منظور بهینه‌سازی برنامه‌ها از ضروریات ارتقای کیفیت بوده و موجب افزایش کارآیی و اثربخشی آموزش مداوم می‌شود. این مطالعه با هدف تعیین نظرات پزشکان عمومی در مورد اولویت‌های آموزشی آنان و تطابق آن با محتوای برنامه‌های ارائه شده در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شد. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی، نیازهای آموزشی پزشکان عمومی شاغل در استان خوزستان (300 نفر) در سال 1383 به وسیله پرسشنامه‌ای مشتمل بر عناوین بیماری‌های مختلف، براساس تقسیم‌بندی بین‌المللی بیماری‌ها و در سه حیطه تشخیص، درمان و پیشگیری تعیین گردید و با زمان اختصاص داده شده به عناوین بیماری‌های مختلف در برنامه‌های آموزش مداوم پزشکان عمومی در همان سال به صورت درصد ساعت برنامه مقایسه گردید. نتایج: پزشکان عمومی بااهمیت‌ترین نیاز آموزشی خود را در گروه بیماری‌های داخلی با میانگین 05/2 و کم‌اهمیت‌ترین نیاز آموزشی خود را در گروه بیماری‌های عفونی با میانگین 75/1 از کل نمره 3 اعلام نمودند. بالاترین زمان اختصاص‌یافته در برنامه‌های آموزش مداوم پزشکان عمومی بیماری‌های کودکان با 63/35 درصد ساعت برنامه و کمترین زمان به بیماری‌های چشم با 31/0 درصد ساعت برنامه بود. نتیجه‌گیری: زمان اختصاص داده شده به اکثر عناوین آموزشی با نیازهای اعلام شده پزشکان عمومی مطابقت نداشت. بنابراین، پیشنهاد می‌شود قبل از طراحی برنامه‌ها، با انجام نیازسنجی، زمینه اثربخشی برنامه‌ها و ارتقای کیفیت آموزش مداوم فراهم گردد.
متن کامل [PDF 247 kb]   (3294 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1386/7/23 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1386/3/25 | انتشار الکترونیک: 1386/3/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education