دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1386 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 57-51 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


، E-mail: rahimikian@tums.ac.ir
چکیده:   (18612 مشاهده)
مقدمه: ارزشیابی آگاهی و عملکرد دانش‌آموختگان جدید مامایی می‏تواند تا حد زیادی منعکس‌کننده نتایج برنامه‏ریزی آموزشی آن رشته باشد. هدف از این مطالعه تعیین آگاهی و عملکرد دانش‌آموختگان جدید مامایی در امر زایمان در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی شهر تهران بود. روش‌ها: در یک مطالعه پیمایشی، کلیه ماماهای دانش‌آموخته کارشناس (30 نفر) شاغل در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی شهر تهران که حداکثر دو سال از زمان اخذ مدرک کارشناسی آنان گذشته بود، مورد سرشماری قرار گرفتند. روش گردآوری اطلاعات برای آگاهی، پرسشنامه‌ای 40 سؤالی چهار گزینه‌ای بود که به صورت خودایفا تکمیل می‌شد. سپس توسط یک چک‌لیست عملکرد ماماها هنگام زایمان طبیعی مادران همراه با اپی‌زیاتومی با 109 گزینه مورد مشاهده قرار می‌گرفت. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS به صورت توزیع فراوانی و میانگین و انحراف معیار تجزیه و تحلیل شد و همبستگی بین نمرات آگاهی و عملکرد و سن و سابقه کار با آزمون همبستگی پیرسون محاسبه شد. نتایج: اکثریت واحدهای پژوهش (90 درصد) از نظر سطح آگاهی در حد متوسط بودند و در امر زایمان طبیعی به تفکیک در مرحله اول 60 درصد، در مرحله دوم 3/73 درصد، در مرحله سوم 3/73 درصد، در مرحله چهارم 60 درصد، در مراقبت فوری از نوزاد 7/86 درصد و در انجام اپی‌زیاتومی 80 درصد عملکرد مطلوب داشتند. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر موید داشتن شایستگی و توانایی لازم دانش‌آموختگان کارشناس مامایی برای کنترل و انجام یک زایمان طبیعی ایمن و سالم بود.
متن کامل [PDF 199 kb]   (3198 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1386/7/22 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1386/3/25 | انتشار الکترونیک: 1386/3/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.