مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران. ، faraji.obeid@gmail.com
چکیده: (1493 مشاهده)
مقدمه: دانشگاهها به طور مداوم از دورههای آنلاین به عنوان ابزاری برای ایجاد یادگیری مادامالعمراستفاده کردهاند. آموزشهای مجازی به عنوان بخشی از یادگیری الکترونیکی فرصت یادگیری را برای هر شخصی در هر زمانی فراهم آورده است. این مطالعه با هدف تبیین دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در خصوص چالشها و فرصتهای آموزش مجازی انجام شد.
روشها: مطالعه کیفی حاضر از نوع تحلیل محتوای قراردادی است. جامعه پژوهش شامل دانشجویان پزشکی و پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان بود. روش نمونهگیری مبتنی بر هدف با حداکثر تنوع بود. دادهها در طی 24 مصاحبه فردی جمعآوری گردید. مدتزمان مصاحبههای فردی بین 1 تا 5/1 ساعت بود. تحلیل دادهها به شیوه تحلیل محتوی قراردادی انجام شد. از نرمافزار 18 MAXQDA برای دستهبندی، کدگذاری و طبقهبندی متون حاصل از مصاحبهها استفاده شد.
نتایج: از مجموع مصاحبهها 324 کد اولیه به دست آمد. تمها و ساب تمهای زیر از دستاورهای این مطالعه بود: 1) منافع درک شده (نقاط قوت و محاسن آموزش مجازی و فرصتهای برنامه آموزش مجازی)، 2) نقاط ضعف درک شده (مشکلات و کاستیهای برنامه در ابعاد مختلف و تهدیدهای بنیادین برنامه) و 3) راهکارهای غلبه بر موانع و تهدیدها (راهکارهای زیرساختی و راهکارهای مدیریتی).
نتیجهگیری: با توجه به این که آموزش مجازی با شروع اپیدمی کرونا مورد توجه جدی قرار گرفت وجود کاستیهایی در این زمینه قابل انتظار است. بهکارگیری نتایج حاصل از منافع و فرصتهای آموزش مجازی میتواند بستر مناسبی را جهت ارتقای کیفیت آموزش مجازی فراهم کند. همچنین با نگاهی به موانع و تهدیدهای استخراج شده در این مطالعه میتوان برنامهریزیهایی را درجهت رفع مشکلات و چالشهای آموزش مجازی انجام داد.
تازههای تحقیق
رضا قانعی قشلاق: Google Scholar, Pubmed
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1401/8/25 | پذیرش: 1401/11/5 | انتشار: 1402/1/10 | انتشار الکترونیک: 1402/1/10