:: جلد 21 - ::
جلد 21 - صفحات 463-455 برگشت به فهرست نسخه ها
دیدگاه دانشجویان پرستاری و مربیان بالینی از ارزشیابی بر مبنای لاگ‌بوک
امیرمالک نخعی زاده ، هنگامه کریمی، زهرا فتوکیان ، مهشاد حسن سروری، میکائیل بابایانی
دانشگاه علوم پزشکی بابل ، zfotoukian@yahoo.com
چکیده:   (307 مشاهده)
مقدمه: اساتید و دانشجویان، چالش‌های بسیار در تکمیل و ارائه لاگ‌بوک دارند. مطالعه حاضر با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان و مربیان پرستاری دانشکده پرستاری رامسر از ارزشیابی بر مبنای لاگ‌بوک در نیمسال دوم تحصیلی 1400-1399 انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه توصیفی مقطعی در نیمسال دوم تحصیلی1400-1399 انجام شد. جامعه پژوهش، کلیه دانشجویان پرستاری در حال تحصیل و مربیان بالینی شاغل به کار در دانشکده پرستاری رامسر بودند. 85 نفر دانشجوی پرستاری و 10 مربی پرستاری واحد کارآموزی داخلی-جراحی به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. جهت جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه‌های محقق‌ساخته "دیدگاه دانشجویان از ارزشیابی برمبنای لاگ‌بوک و روش سنتی" استفاده شد. تحلیل داده‌ها با آزمون های تی زوجی و مستقل و کای اسکوئر انجام شد.
نتایج: دیدگاه مربیان و دانشجویان در مورد استفاده از لاگ‌بوک، تفاوت معناداری را در ابعاد نظم و ترتیب، ارزشیابی، رضایت‌مندی و مهارت بالینی نشان داد. میانگین نمرات دیدگاه مربیان در ابعاد نظم و ترتیب و ارزشیابی بیش‌تر از دانشجویان بود (001/0=, P36/5-=t ; 001/0=,P 38/4-=t). میانگین نمره رضایت‌مندی و مهارت بالینی با ارزشیابی به شیوه‌ی لاگ‌بوک در مربیان بیش‌تر از دانشجویان بود (002/0 , P=27/3-=t ; 001/0=,P06/4-=t). دانشجویان معتقد بودند که استفاده از لاگ‌بوک باعث نظارت بیش‌تر مربیان بر کار آنان شده (001/0=, P 17/4=t)، اما تأثیری بر عملکرد بالینی آنان ندارد (077/0= , P 8/1-=t).
نتیجه‌گیری: اساتید، اولویت لاگ‌بوک نسبت به شیوه سنتی را جهت تحقق پیامدهای مورد انتظار، نسبت به دانشجویان مثبت تر ارزیابی کردند. از آنجایی که لاگ‌بوک باید برطرف کننده نیازهای یادگیری دانشجویان باشد، استفاده از نظر دانشجویان در تدوین لاگ‌بوک
می­تواند در بهبود رضایت و عملکرد دانشجویان موثر باشد.
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی، لاگ‌بوک، مربیان بالینی، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 619 kb]   (59 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش باليني
دریافت: 1400/5/15 | پذیرش: 1400/8/3 | انتشار: 1400/1/15


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 21 - برگشت به فهرست نسخه ها