XML English Abstract Print


(مربی)، گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران. ، aram.jokar@gmail.com
چکیده:   (948 مشاهده)
مقدمه: راهبردهای مقابله‌ای مجموعه‌ای از تلاش‌های شناختی و رفتاری فرد است که در جهت تعبیر و تفسیر و اصلاح یک وضعیت تنش‌زا به کار می‌رود. دانشجویان نیز در موقعیت‌های پرتنش تحصیلی جهت افزایش اشتیاق تحصیلی خود، بهتر است از راهبردهای مقابله‌ای استفاده کنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه‌ی بین راهبردهای مقابله‌ای و اشتیاق تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی بوشهر انجام شد .
روش‌ها: این پژوهش توصیفی همبستگی با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبتی در 232 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در مقطع کارشناسی‌ انجام شد. ابزار مورد استفاده در این مطالعه شامل سه پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و اشتیاق تحصیلی فردریکز بلومن‌فیلد  Fredricks)& (Blumenfeld و فرم کوتاه مقیاس مقابله با شرایط استرس اندلرو پارکر (Endler, Parker) بود. تحلیل آماری داده‌ها با آزمون تی مستقل و پیرسون با سطح معناداری 05/0 انجام شد.
نتایج: میانگین سنی دانشجویان 72/75±2/21 و اکثر آنها (86درصد) مجرد بودند. میانگین نمره اشتیاق تحصیلی دانشجویان 51/0 ±79/2 (از مجموع 5) بود میانگین نمره راهبرد‌های مقابله‌ای 43/0± 99/2 بود. یافته­ها نشان داد بین نمره راهبرد مقابله‌ای و نمره اشتیاق تحصیلی رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد (001/0(p=.
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه بیانگر آن بود که متغیر اشتیاق تحصیلی در پیشبینی راهبردهای مقابله‌ای در دانشجویان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در نتیجه هدایت دانشجویان در مسیر صحیح، پیامدهای آموزشی مثبتی را به دنبال خواهد داشت.
متن کامل [PDF 562 kb]   (430 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1400/4/19 | پذیرش: 1400/6/23 | انتشار: 1400/1/15 | انتشار الکترونیک: 1400/1/15

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.