(استادیار) گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور، نیشابور، ایران. ، moslemch2015@gmail.com
چکیده: (1192 مشاهده)
مقدمه: ارزشیابی آموزشی اعضای هیأتعلمی یک فرایند مستمر و چند بعدی برای توصیف و اطمینان از کیفیت فعالیتهای متنوع آموزشی اساتید است. این مطالعه با هدف بررسی نظام ارزشیابی آموزشی اساتید در برخی دانشگاههای منتخب علوم پزشکی ایران انجام شد.
روشها: این پژوهش از نوع توصیفی است و از روش مطالعات تطبیقی با استفاده از الگوی جرج بردی در آن استفاده گردید. جامعه آماری شامل 5 دانشگاه برتر علوم پزشکی ایران بر اساس رتبهبندیQS شامل دانشگاههای علوم پزشکی تهران، تربیت مدرس، شهید بهشتی، شیراز و اصفهان بود و روش نمونهگیری هدفمند بود. ابزار پژوهش پرسش نامه استخراج شده از دستورالعمل ارزشیابی کیفیت عملکرد آموزشی اعضای هیأتعلمی برگرفته از آیین نامه ارتقای اعضای هیأتعلمی دانشگاهها مصوب سال 1395 بود.
نتایج: مهمترین منابع گردآوری اطلاعات دانشجو، همکار، مدیر گروه و مسؤولین دانشکده هستند. رعایت نظم و انضباط، توانایی علمی و آموزشی، کیفیت تدریس، تعامل با دانشجویان و همکاران، رعایت قوانین و مقررات از محورهای مشترک ارزشیابی است. ارزشیابی برای تغییر وضعیت استخدامی، ترفیع سالانه، ارتقای مرتبه اساتید به صورت مشترک استفاده میشود. بازخورد ارزشیابی با ارسال نامه محرمانه به خود استاد است. نمره ارزشیابی کم در پیشرفت شغلی، ارتقای سالیانه، تغییر وضعیت استخدامی، طرح تمام وقتی و تمدید پروانه مطب موثر است.
نتیجهگیری: یک نظام ارزشیابی باید بتواند حوزههای مختلف آموزشی، پژوهشی و اجرایی و اهداف عملکردی دانشگاه را پوشش داده و از نظم منطقی پیروی کند. به نظر میرسد متخصصان ارزشیابی اگر نقاط ضعف دانشگاه خود را در این زمینه شناسایی کنند و با استفاده از ارزشیابی کمی و کیفی در کنار استفاده از منابع مختلف و مقایسه با سیستمهای ارزشیابی سایر دانشگاهها مورد بازبینی قرار دهند، منجر به بهبود کیفیت ارزشیابی اساتید خواهد شد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ارزشيابي استاد دریافت: 1400/2/5 | پذیرش: 1400/4/15 | انتشار: 1400/1/15 | انتشار الکترونیک: 1400/1/15