مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. ، fariba.haghani@gmail.com
چکیده: (2506 مشاهده)
مقدمه: اهمیت پیشگیری از خطاهای پزشکی در مراقبتهای بهداشتی و درمانی در حال حاضر تا بدان پایه است که امروزه کیفیت خدمات سلامت را ارائهی "بدون خطای" خدمت، در زمان مناسب، توسط فرد مناسب و با استفاده از کمترین منابع میدانند. این مطالعه با هدف مروری بر آموزش بالینی ایمنی بیمار و پیشگیری از خطا در دانشجویان مامایی انجام شد.
روشها: این مطالعه به شکل مروری (Narrative) و با استفاده از جستجو در پایگاههای اطلاعاتی فارسی شامل SID, Iranmedex،Irandoc و Magiran با کمک کلید واژههایی شامل خطا، خطر، مامایی، آموزش، بالینی و همچنین پایگاههای اطلاعاتی لاتین شامل Pubmed, Google Scholar, Erice, Science direct با کلید واژههای Error, risk, midwifery, Education, clinical انجام گرفت. مقالاتی وارد مطالعه شدند که در بازه زمانی 2000 تا 2020 به زبان فارسی یا انگلیسی منتشر شده و در زمینه آموزش بالینی خطا در مامایی بودند. مطالعات کمی و کیفی که از لحاظ محتوا با هدف مطالعه حاضر قرابت داشت، انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج: در ابتدا 2704 مقاله یافت شد، پس از بررسی اولیه تعداد 194 مقاله به طور کامل بررسی شد و از این میان 11 مقاله مرتبط وارد مطالعه شدند و مورد نقد و بررسی قرار گرفت. نتایج در چند بخش به صورت تعریف خطا و انواع راهکارهای آموزش بالینی خطا شامل برقراری ارتباط مناسب با تأکید بر مهارتهای ارتباطی، گزارش خطا و یادگیری از خطاها، آموزش کار تیمی به فراگیران، مراقبتهای مبتنی بر شواهد، آموزش مبتنی بر انفورماتیک و وب ارائه گردید. طبق نتایج مطالعات آموزش مهارتهای ارتباطی، کارهای تیمی و یادگیری از خطاها به دانشجویان باعث ارتقای ایمنی بیمار میگردد.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج به دست آمده توصیه میشود مدرسین مامایی جهت افزایش ایمنی بیمار و بهبود مراقبتهای مامایی با استفاده از روشهای آموزشی فعال از جمله روشهای شبیهسازی شده، بحثهای گروهی، سناریو محور و مسأله محور سعی در دستیابی به این هدف داشته باشند
تازههای تحقیق
فریبا حقانی: Google Scholar ,Pubmed
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
آموزش باليني دریافت: 1400/1/27 | پذیرش: 1400/10/15 | انتشار: 1401/1/15 | انتشار الکترونیک: 1401/1/15