دانشگاه کردستان ، j. salimi@uok. ac. ir
چکیده: (1585 مشاهده)
مقدمه: اخلاق حرفهای در علوم پزشکی، به عنوان یک حوزه فکری مطالعاتی نوپا است که مستلزم آموزشِ افکار، عقاید و رفتار تیم پزشکی در مواجهه با اصول و ارزشهایاخلاقی است که به صورت دقیق، مورد ارزیابی قرار گیرند تا آنجا که این اصول و مهارتها نهادینه شوند. این پژوهش با هدف طراحی یک الگوی برنامه درسی اخلاق حرفهای برای دانشجویان علوم پزشکی انجام شد.
روشها: پژوهش حاضر به روش ترکیبی در سال 1399، در دو بخش؛ کیفی(طراحی الگو) و بخش کمی (اعتباریابی الگو) انجام شد. تحلیل دادههای کیفی از طریق مصاحبه با 17نفر از صاحبنظران در حوزه آموزش، پژوهش، درمان و اخلاق در علوم پزشکی و اعتباریابی توسط 10نفر از متخصصان برنامه درسی و اخلاق پزشکی دانشگاههای مختلف به روش دلفی که با شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند، با روش تحلیلی و با استفاده از نرمافزار اطلس تیای (ATLAS. TI-8) گرفت.
نتایج: پس از جمعبندی مفاهیم و مقولهها درقالب مؤلفههای برنامه درسی (اهداف، محتوای آموزشی، اجرا یا استراتژیهای آموزشی و ارزشیابی) در مجموع 150 گزاره مفهومی، 1 مقوله اصلی و 4 مقوله فرعی و 1 زیرمقوله به همراه تحلیل پایانی و گزارش یک الگوی برنامه درسی اخلاق حرفهای برای دانشجویان علوم پزشکی ارائه شد و در نهایت، اعتباریابیِ الگوی طراحی شده، توسط متخصصان برنامه درسی و اخلاق پزشکی با روشدلفی مورد تأیید قرار گرفت.
نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد تدوین برنامههای آموزشی یکسان و مدون اخلاق حرفهای از منابع بالادستی بسیار ضروری است همچنین تبیین محتوای آموزشی اخلاق حرفهای کاربردی و قابل اجرا، آموزش و ارزشیابی مستمر اصول اخلاق حرفهای در همه دورهها و رشتههای تحصیلی جهت نهادینه کردن اصول اخلاق حرفهای در سه حوزه آموزش، پژوهش و درمان، بسیار لازم است.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه دریافت: 1399/11/22 | پذیرش: 1400/1/21 | انتشار: 1400/2/6 | انتشار الکترونیک: 1400/2/6