:: جلد 21 - ::
جلد 21 - صفحات 177-168 برگشت به فهرست نسخه ها
سیر تحولات آموزش پرستاری در اصفهان: یک مطالعه تاریخی
الهه سادات ضیایی ، سیما بابایی ، فریبا طالقانی ، محسن شهریاری
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی اصفهان ، babaee@nm.mui.ac.ir
چکیده:   (370 مشاهده)
مقدمه: دانستن تاریخچه و تحولات یک رشته، باعث فهم ما از آنچه قبلا اتفاق افتاده است و فهم اتفاقات جاری و ایجاد بینش برای آینده می‌گردد، باعث ایجاد دانش شده و به ایجاد و بازسازی رشته منجر می‌گردد. از این رو فهم تاریخی تحولات در رشته پرستاری نیز ضروری به نظر می‌رسد. با وجود این که بیش از 50 سال از تأسیس آموزشگاه‌ها و آموزش پرستاری در اصفهان می‌گذرد و اطلاعات زیادی از سیر تحولات آموزش این رشته در دسترس نیست. این مطالعه با هدف بررسی تحولات آموزش پرستاری دراصفهان از سال 1347 تا 1397 انجام شد.
روش‌ها: در این پژوهش کیفی با روش تاریخی 12 مصاحبه عمیق انجام گرفت و 80 مجله، کتابچه و کتاب قدیمی، 350 عکس تاریخی و قدیمی مورد بررسی قرار گرفت. کدهای به دست آمده از مصاحبه‌ها و همچنین موارد حاصل شده از متون در کنار هم قرار گرفتند تا ساختار روایت نشان دهنده سیر تحولات آموزش در حرفه پرستاری در اصفهان نوشته شود.
نتایج: روایت به دست آمده، آموزشگاه عالی پرستاری از سال 47 تا 56 و 56 تا 62، مجتمع آموزشی وزارت بهداری و بهزیستی اصفهان و تحولات دانشکده پرستاری و مامایی اصفهان در زمان انقلاب و پس از آن را ارائه می‌دهد.
نتیجه‌گیری: از آنجایی که آموزش و مراقبت‌های پرستاری در کشورهای دیگر رشد سریعی داشته، به نظر می‌رسد آموزش پرستاری به خصوص در اصفهان به عنوان یکی ازشهرهای بزرگ و مهم ایران فرصت‌های زیادی را در آینده پیش رو دارد و در جهت ارتقای حرفه‌ای شدن و تخصصی سازی پیش خواهد رفت.
واژه‌های کلیدی: سیر تحولات اجتماعی، آموزش پرستاری، تحقیق تاریخی، اصفهان
متن کامل [PDF 561 kb]   (111 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1399/9/18 | پذیرش: 1399/12/26 | انتشار: 1400/1/15


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 21 - برگشت به فهرست نسخه ها