XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soltani Benavandi E, Askari zadeh G, Tajrobehkar M. Predicting of Self-compassion based on the Concept of life through the Mediation of Coping Strategies for Stress in Students. Iranian Journal of Medical Education 2020; 20 :377-386
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5165-fa.html
سلطانی بناوندی الهام، عسکری زاده قاسم، تجربه کار مهشید. پیش‎بینی خودشفقت‎ورزی بر اساس معنای زندگی با نقش میانجی راهبردهای مقابله با تنیدگی در دانشجویان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1399; 20 () :377-386

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5165-fa.html


دانشگاه شهید باهنر، کرمان ، hasti_javan@yahoo.com
چکیده:   (1751 مشاهده)
مقدمه: خودشفقتورزی به عنوان یکی از مفاهیم بنیادین، متأثر از عوامل روانشناختی است. از میان عوامل روانشناختی مؤثر بر خودشفقتورزی میتوان به معنای زندگی و راهبردهای مقابله با تنیدگی اشاره کرد. این پژوهش با هدف پیش‌بینی خودشفقتورزی بر اساس معنای زندگی با میانجی‌گری راهبردهای مقابله با تنیدگی صورت پذیرفت.
روش‌ها: این پژوهش همبستگی از نوع تحلیل رگرسیون بود. در این مطالعه 393 نفر (144 پسر و 249 دختر) از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان به روش نمونهگیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای تصادفی انتخاب شدند و به مقیاسهای معنای زندگی، راهبردهای مقابله با تنیدگی و خودشفقتورزی پاسخ دادند. سپس دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه‌ مطابق با مراحل بارون و کنی(Baron, & Kenny) مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج: معنای زندگی پیش‏بینیکنندهی مثبت و معنادار خودشفتورزی است. همچنین نتایج حاکی از آن بود که معنای زندگی، راهبرد مسأله‌مدار را به صورت مثبت و معنادار و راهبردهای هیجانمدار و اجتنابمدار را به صورت منفی و معنادار پیش‌بینی می‌کند. از میان راهبردهای مقابله با تنیدگی نیز تنها راهبرد مسألهمدار خودشفقتورزی را به صورت مثبت پیشبینی می‏کند. در نهایت نتایج نمایان ساختند که راهبرد مقابلهای مسألهمدار در رابطه‌ی بین معنای زندگی با خودشفقتورزی نقش میانجی ایفا میکند.
نتیجه‌گیری: معنای زندگی با بهبود و تأثیرگذاری بر راهبرد مقابلهای مسألهمدار موجبات خودشفقت‌ورزی در دانشجویان و مواجههی آنان با عوامل استرسزای زندگی را فراهم میآورد.
متن کامل [PDF 594 kb]   (949 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: 1399/7/28 | پذیرش: 1399/8/25 | انتشار: 1399/11/18 | انتشار الکترونیک: 1399/11/18

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education