:: جلد 20 - ::
جلد 20 - صفحات 259-251 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش میانجی رویکرد یادگیری مادام‌العمر در رابطه بین سبک‌های یادگیری و بهزیستی تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی
مجید یوسفی افراشته ، لیلا بیطرفان
دانشگاه زنجان ، mjduosefi@gmail.com
چکیده:   (1099 مشاهده)
مقدمه: کیفیت آموزش و بهزیستی دانشجویانی که تأمین سلامت جامعه به عهده آنها است، اهمیت بالایی دارد. این مطالعه باهدف تحلیل نقش واسطه‌ای رویکرد یادگیری مادام‌العمر در رابطه بین سبک‌های یادگیری با بهزیستی تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی همدان انجام شد.
روش‌ها: دراین مطالعه توصیفی از نوع همبستگی جامعه آماری شامل دانشجویان دوره کارشناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان به حجم 2500 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران 225 نفر از آنان به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزار استفاده شده در این پژوهش شامل مقیاس ایرانی یادگیری مادام‌العمر یوسفی افراشته، پرسشنامه رویکردها و مهارت‌های مطالعه برای دانشجویان تیت (Tait) و پرسشنامه بهزیستی تحصیلی پیترینن (Pietarinen) بود. برای تحلیل داده‌ها از روش ضریب همبستگی پیرسون تحلیل مسیر از نرم‌افزار Lisrel-8.88 استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان داد که ضریب همبستگی بهزیستی با رویکرد عمیق 51/0، با رویکرد سطحی 28/0- و با رویکرد راهبردی 29/0، و همبستگی رویکرد یادگیری مادام‌العمر با رویکرد عمیق 64/0، با رویکرد سطحی 17/0-، و با رویکرد راهبردی 12/0- است. نتایج تحلیل مسیر حاکی از آن بود هر دو متغیر یادگیری مادام‌العمر و سبک‌های یادگیری در پیش‌بینی بهزیستی تحصیلی مؤثر هستند.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که بین رویکرد یادگیری مادام‌العمر و سبک‌های یادگیری با بهزیستی تحصیلی رابطه وجود دارد. بنابراین پیشنهاد ‌می‌شود سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان درسی با ارائه برنامه‌های آموزشی و طراحی راهبردهای اثربخش، فرصت مناسبی را جهت رشد این شایستگی‌ها در دانشجویان دوره پزشکی فراهم نمایند.
واژه‌های کلیدی: یادگیری مادام‌العمر، سبک‌های یادگیری، بهزیستی تحصیلی
متن کامل [PDF 551 kb]   (288 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش مداوم
دریافت: 1399/7/14 | پذیرش: 1399/8/7 | انتشار: 1399/9/4


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 20 - برگشت به فهرست نسخه ها