XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، P.soltani@dnt.mui.ac.ir
چکیده:   (1922 مشاهده)
مقدمه: پاندمی کووید-19 نه تنها بر زندگی انسان‌ها اثرگذار بوده است، بلکه آموزش را هم در سراسر دنیا تحت تأثیر قرارداده است. دانشگاه‌ها برای کاهش اثرات پاندمی و پیشرفت دانشجویان و در عین حال حفظ سلامت آنها، راهبردهای گوناگونی را به کار بسته‌اند. این پژوهش با هدف مرور راهبردهای آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی برتر جهان در دوره کووید-19 انجام شد.
روش‌ها: در این مطالعه مروری، براساس نظام جهانی (Quacquarelli Symonds(QS برای رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی، 50 دانشگاه برتر سال 2020 وارد این بررسی شدند. وبسایت‌های این دانشگاه‌ها برای یافتن راهبرهای آموزشی اتخاذ شده توسط آنها در بحران کووید-19 بررسی شد.
نتایج: از مهم‌ترین راهبردهای آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی برتر جهان می‌توان به آموزش از راه دور، تغییر در کریکولوم و طرح دوره، تغییر در ارزشیابی و نمره‌دهی، تغییر در رتبه‌بندی دانشجویان و تمهیداتی برای جشن فارغ‌التحصیلی و پیشگیری از تقلب در امتحانات اشاره کرد.
نتیجه‌گیری: نتایج این مرور نشان داد که دانشگاه‌های برتر جهان در مواجهه با بحران پاندمی کووید 19 به سرعت تغییر روند آموزش و ارزشیابی به صورت مجازی را انتخاب کرده‌اند و برای انجام این تغییر به بهترین نحو سیاست‌های گوناگونی را مد نظر قرار داده‌اند. اگرچه کلیات این سیاست‌ها در وبسایت دانشگاه‌ها به خوبی بیان شده، اما وبکاوی برای رسیدن به جزییات هرکدام کافی نیست و پیشنهاد می‌شود برای دستیابی به جزییات اقدامات انجام شده ارتباط با دانشگاه‌ها از طریق بخش بین‌الملل دانشگاه‌ها برقرار شود. نتایج این تحقیق می‌تواند در انتخاب دانشگاه‌ها برای برقراری ارتباطات بعدی به نحو ارزنده‌ای کمک کننده باشد.
متن کامل [PDF 530 kb]   (478 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: 1399/3/21 | پذیرش: 1399/5/22 | انتشار: 1399/10/21 | انتشار الکترونیک: 1399/10/21

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.