:: جلد 21 - ::
جلد 21 - صفحات 54-43 برگشت به فهرست نسخه ها
مروری بر نقش، جایگاه و کاربرد اندازه‌گیری سایکومتریک در آزمون‌های آموزش پزشکی
مریم اکبری لاکه ، سارا شهبازی ، نسرین خواجه علی
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، akbari_maryam59@yahoo.com
چکیده:   (682 مشاهده)
مقدمه: اندازه‌گیری در آموزش، جایگاه ویژه‌ای دارد. تلاش برای به دست آوردن مقادیر عددی برای صلاحیت‌های مورد اندازه‌گیری که بتوان از آنها به عنوان مبنایی برای تصمیم‌گیری استفاده نمود، چیزی است که دقیقا چالش امروز اندازه‌گیری‌های سایکومتریک است. لذا هدف از این مطالعه مرور بر نقش، جایگاه و کاربرد اندازه‌گیری سایکومتریک در آزمون‌های آموزش پزشکی است.
روش‌ها: این مطالعه مروری نقلی با استفاده از کلیدواژه‌های Measurement، Assessment، Psychometric، Theoretical support، Theoretical Analysis، Theoretical foundation، Psychometric Analysis، Test، Examination، Medical Education، Validity و Reliability در سایت‌های مختلف Google Scholar، Pub Med، SID، ERIC و Science direct بدون توجه به محدودیت زمانی انجام شد. در جستجوی اولیه در مجموع 428 مقاله پیدا شد که در بررسی اولیه عناوین مقالات، 310 مقاله حذف و 118 چکیده مقاله مورد بررسی قرار گرفتند و از این تعداد 92 مقاله مورد مطالعه کامل قرار گرفت.
نتایج: از مجموع 92 مقاله بررسی شده مستندات 32 مقاله مرتبط و معتبر استخراج شد. که از این تعداد 31 مقاله انگلیسی و یک مقاله فارسی بود. یافته‌های مهم این مطالعه اشاره به روایی، پایایی، تأثیر آموزشی، مقبولیت، هزینه و قابلیت اجرا و حساسیت آزمون دارد که از ویژگی‌های مهم در سایکومتری آزمون‌های علوم پزشکی است و نشان دهنده اهمیت ویژگی‌های سایکومتریک ارزیابی‌ها در آموزش پزشکی است.
نتیجه‌گیری: از نتایج به دست آمده چنین بر می‌آید که با توجه به اهمیت ویژگی‌های سایکومتریک در آزمون‌های آموزش پزشکی، مخصوصاً در آزمون‌های دارای حساسیت بالا، آشنایی با این ویژگی‌ها و شیوه‌های استانداردسازی آزمون‌ها، از ضروریات مورد نیاز اساتید علوم پزشکی است و به کارگیری تکنیک‌های افزایش دهنده روایی و پایایی آزمون‌ها و رعایت اصول اولیه در طراحی، اجرا و تحلیل آزمون‌ها، به سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان آزمون‌ها، اساتید و متولیان آموزش عالی، پیشنهاد می‌گردد.
واژه‌های کلیدی: اندازه‌گیری، آزمون، آموزش پزشکی، ارزیابی، روایی و پایایی.
متن کامل [PDF 424 kb]   (220 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1399/1/19 | پذیرش: 1399/4/23 | انتشار: 1400/1/15


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 21 - برگشت به فهرست نسخه ها