XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، moeins@mums.ac.ir
چکیده:   (2012 مشاهده)
مقدمه: با پیشرفت تکنولوژی تمایل به استفاده از روش‌های تلفیقی فراگیرمدار از قبیل کلاس وارونه افزایش یافته است. این پژوهش با هدف بررسی مقایسه‌ای نمرات دو گروه روش تلفیقی کلاس وارونه -شبیه‌سازی موقعیت و روش سخنرانی درارتقای سطوح شناختی آموزش دانشجویان پزشکی انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه شبه تجربی دو گروهی پیش‌آزمون-پس‌آزمون، بر روی ۱۲۰دانشجوی پزشکی عمومی مقطع بالینی در نیمه اول سال ۹۸ در بخش زنان بیمارستان امام رضا مشهد اجرا شد. پس از انجام پیش‌آزمون در رابطه با خونریزی سه ماهه سوم بارداری، در گروه تجربی لینک محتوای آموزشی در قالب فیلم از طریق سامانه مجازی گروه در دسترس دانشجویان قرار گرفت. پس از یک هفته، کلاسی در قالب شبیه‌سازی موقعیت با موضوع مرتبط تشکیل شد. در گروه شاهد روش تدریس سخنرانی بود. یک هفته بعد از ارائه کلاس در هر دو گروه، پس‌آزمون در قالب شبیه‌سازی موقعیت و به منظور سنجش ۴ سطح از سطوح شناختی بلوم) ازدانشجویان به عمل آمد. در نهایت مقایسه تفاوت نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون با استفاده آزمون تی زوجی انجام شد.
نتایج: میانگین تفاوت نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون در گروه روش ترکیبی در چهار سطح دانش، درک، کاربرد و تحلیل به ترتیب ۶/۱±۴۶/۸، ۴/۱±۱۰/۵، ۲/۱±۸۶/۵، ۹/۰±۸۶/۸(ازمجموع۵۰نمره)ودر گروه تدریس به روش سخنرانی به ترتیب (۱/۲±۹۵/۴، ۵/۱±۳۵/۳، ۱/۱±۹۱/۲، ۸/۱±۸۶/۵) بود. تفاوت معنادار در هر چهار سطح بلوم بین دو روش آموزشی وجود داشت (05/0(p< .
نتیجه‌گیری: روش آموزش کلاس وارونه و شبیه‌سازی موقعیت نسبت به روش سخنرانی با تأثیر بیش‌تری در ارتقا سطوح شناختی بلوم همراه بود. لذا پیشنهاد می‌گردد این شیوه جایگزین روش آموزشی فعلی دانشجویان پزشکی شود.
متن کامل [PDF 525 kb]   (501 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1398/12/17 | پذیرش: 1399/4/30 | انتشار: 1399/9/10 | انتشار الکترونیک: 1399/9/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.