XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، asgari_i@dnt.mui.ac.ir
چکیده:   (1214 مشاهده)
مقدمه: در راستای بهبود نظام ارزشیابی اساتید در دانشگاه علوم پزشکی، یکی از اقدامات لازم، بهبود فرم‌های ارزشیابی است. با توجه به تفاوت ارزش معیارهای معمول از دیدگاه فراگیران، این مطالعه با هدف اولویت‌بندی و وزن‌دهی گزاره‌های ارزشیابی اعضای هیأت‌علمی دانشکده دندانپزشکی از دیدگاه دانشجویان دانشکده دندانپزشکی بر اساس آنتروپی شانون انجام شد.
روش‌ها: مطالعه حاضر به صورت مقطعی توصیفی در دانشجویان بعد از علوم پایه دانشکده دندانپزشکی اصفهان در سال 1397-1398 انجام شد. 432 نفر از دانشجویان به صورت سرشماری به طرح وارد شدند و به میزان اهمیت گزاره‌های فرم‌های ارزشیابی رایج در سامانه ارزشیابی اساتید دانشگاه، بر اساس طیف لیکرت (خیلی مهم تا بسیار کم اهمیت) نمره دادند. جهت وزن‌دهی و اولویت‌بندی گزاره‌ها از روش آنتروپی شانون(Shannon ) در نرم‌افزار اکسل، استفاده شد. میانگین نمرات اهمیت با آزمون‌های غیر پارامتریک مربوطه برای ارتباط با جنسیت، سال ورودی و معدل دانشجو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: براساس نظرات 393 نفر از دانشجویان، در بین دروس عملی توجیه فراگیران با وزن 06269/0 و حضور به موقع استاد در محل آموزش عملی با وزن 06261/0 و در دروس نظری، ارائه مطالب درسی به صورت کاربردی با وزن 08358/0 و تسلط بر مطالب درسی با وزن 08354/0 بیش‌ترین وزن را به خود اختصاص داد. نتایج نشان داد در دروس عملی معیار "توجیه یادگیرنده در ابتدای آموزش عملی" و در دروس نظری معیارهای "ارائه مطالب درسی به صورت کاربردی" دارای بیش‌ترین اهمیت و وزن بود.
نتیجه‌گیری: وزن‌های به دست آمده برای گزاره‌های ارزشیابی بر اساس روش شانون در ابزار ارزشیابی مربوط به دروس عملی و نظری پس از تایید پایایی می‌تواند در محاسبات استفاده گردد.
متن کامل [PDF 314 kb]   (387 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي استاد
دریافت: 1398/12/1 | پذیرش: 1399/9/4 | انتشار: 1399/11/20 | انتشار الکترونیک: 1399/11/20

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.