:: جلد 20 - ::
جلد 20 - صفحات 144-134 برگشت به فهرست نسخه ها
روزآمدسازی برنامه درسی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی براساس صلاحیت‌های شغلی مورد انتظار سیستم سلامت
مرضیه نجفی ، نادر جهانمهر، احسان زارعی، عباس دانش کهن، محمد پالش، علی ماهر، علی ابرازه، سیما مرزبان
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، simam1349@gmail.com
چکیده:   (1219 مشاهده)
مقدمه: آموزش مبتنی بر شایستگی به دنبال کاهش شکاف بین بازار کار و سیستم آموزش آکادمیک است. با توجه به مشکلات فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی در بازار کار، این پژوهش با هدف روزآمدسازی برنامه درسی این رشته براساس صلاحیت‌های شغلی مورد انتظار سیستم سلامت انجام شد.
روش‌ها: پژوهش به صورت کیفی با روش گروه متمرکز در دانشکده مدیریت و آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1398 انجام شد. برای بحث گروهی تعداد 13 نفر از اعضای هیأت‌علمی و کارشناسان، فارغ‌التحصیل شاغل و دو نفر از مدیران بیمارستان‌ها جهت شناسایی تفاوت آموخته‌های دانشگاهی و نیازمندی‌های بازار کار و سپس ارزیابی محتوا و سرفصل دروس مقطع ارشد رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی انتخاب شدند. در پایان با رسیدن به اجماع نظر گروه، یادداشت برداری از نتایج مورد توافق انجام شد.
نتایج: مهم‌ترین صلاحیت‌های مورد نیاز فارغ‌التحصیلان، رهبری مؤثر گروه کاری، ارتباط با ذی‌نفعان و حل مسأله در بخش‌های بالینی شناسایی شدند. برای پوشش نارسایی موجود، ایجاد تغییراتی در محتوای آموزش موجود از جمله در درس سیستم‌های اطلاع‌رسانی، آشنایی با اهمیت تصمیم‌گیری‌ مبتنی بر شواهد، در درس روش پژوهش، مهارت‌های شناخت/اولویت دهی/توصیف مشکل، در درس زبان، صلاحیت‌های درک و تدوین متون علمی بین‌الملل، در درس آمار حیاتی، آشنایی و استفاده از نرم‌افزار‌های کاربردی وروزآمد پردازش/تحلیل داده مدیریت و در برنامه استراتژیک، مهارت ارتباط با ذی‌نفعان مشخص گردید.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش پیشنهاد شد واحدهای جدیدی برای تأمین صلاحیت‌های مورد انتظار به برنامه درسی اضافه یا جایگزین برخی از آنها شود، ولی با توجه به این که تغییر کوریکولوم آموزشی در ایران فرایندی زمانبر است، اعمال تغییراتی معناداردر محتوای دروس موجود با حفظ عناوین فعلی پیشنهاد می‌گردد.
واژه‌های کلیدی: الگوی برنامه درسی، صلاحیت شغلی، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
متن کامل [PDF 578 kb]   (312 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: 1398/11/28 | پذیرش: 1399/4/17 | انتشار: 1399/9/23


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 20 - برگشت به فهرست نسخه ها