XML English Abstract Print


دانشگاه شاهد، تهران ، jouhari42@yahoo.com
چکیده:   (2736 مشاهده)
مقدمه: سلامت معنوی یکی از ابعاد چهارگانه سلامت و تدبیری جهت رؤیارویی با استرس در طول دوره تحصیل بخصوص در دانشجویان است. با توجه به تأثیر عوامل فرهنگی و اقلیمی روی هردو مؤلفه سلامت معنوی و پیشرفت تحصیلی، مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه بین سلامت معنوی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در سال 1397 انجام گردید.
روش‌ها: دراین پژوهش توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی جامعه آماری، دانشجویان علوم پزشکی بوشهر بودند که تعدادشان 2100 نفر بود و نمونه تعداد 330 دانشجو بود که به صورت تصادفی ساده از رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی، پیراپزشکی، پرستاری و بهداشت انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری اطلاعات از فرم اطلاعات جمعیت شناختی، پرسشنامه خودتنظیمی در یادگیری وینستین (Weinstein) و پرسشنامه سلامت معنوی ((SWBS استفاده شد.، آزمون‌های‌ کروسکال والیس و من‌ویتنی برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شد.
نتایج: میانگین نمره سلامت معنوی 43/17± 27/81( از مجموع نمره120 )به دست آمد که 4/82% افراد نمره متوسط (بین 99-41)، داشتند. بین سلامت معنوی و سن (0001/0(p=، سنوات تحصیلی (005/0(p= ، جنسیت (0001/0(p=، محل سکونت ( 008/=0(p و تحصیلات پدر (012/0 (p=رابطه معنادار وجود داشت. میانگین نمره خودتنظیمی در یادگیری 61/13± 91/94(از مجموع 160نمره) به دست آمد. همچنین بین سلامت معنوی و خود تنظیمی در یادگیری همبستگی مثبت و معنادار (22/0 r= و p=001/0 وجود داشت.
نتیجه‌گیری: با توجه به نقش سلامت معنوی در مثبت‌نگری و ایجاد آرامش و کمک به بهبود عملکرد فردی به نظر می‌رسد لازم است سلامت معنوی در برنامه‌ریزی‌های آموزشی و فرهنگی به خصوص در حیطه عملی وارد شود.
متن کامل [PDF 576 kb]   (803 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: 1398/7/10 | پذیرش: 1399/1/25 | انتشار: 1399/4/17 | انتشار الکترونیک: 1399/4/17

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.