XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی کرمان ، ssabouri@kmu.ac.ir
چکیده:   (4377 مشاهده)
مقدمه: کارآموزی داروخانه از مهم‌ترین واحدهای درسی در دوره آموزشی داروسازی است که بخش عملی آن در داروخانه‌های آموزشی و بخشی نیز به صورت تئوری تدریس می‌گردد. با توجه به مشکلاتی از قبیل عدم علاقه دانشجویان به بخش تئوری، در مطالعه حاضر برای آموزش این قسمت، از آموزش مجازی استفاده شد. این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر روش آموزش حضوری و آموزش مجازی بر نمره ی دانشجویان داروسازی کرمان در بخشی از درس کارآموزی داروخانه انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه نیمه تجربی روی 191 نفر از دانشجویان داروسازی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال‌های 96 و 97 با نمونه‌گیری به روش در دسترس انجام گرفت. دانشجویان در سال 96 گروه شاهد (106 نفر) بودند و مطالب را به صورت تئوری به روش سخنرانی و با حضور در کلاس و سپس در قالب جلسات عملی در داروخانه آموختند. دانشجویان گروه تجربی در سال 97 (85 نفر)، مطالب را به صورت مجازی از طریق سامانه نوید و سپس در جلسات عملی همانند گروه شاهد آموختند. جهت تحلیل داده‌های گردآوری شده، از آزمون‌های تی گروه‌های مستقل و خی دو استفاده شد.
نتایج: میانگین نمره گروه تجربی در آزمون پایانی (42/4±35/14) به طور معناداری بالاتر از میانگین گروه شاهد (18/3±16/13) بود (038/0p= ,097/2t=). با استفاده از آزمون خی دو، اختلاف معناداری از نظر تعداد مرد و زن بین دو گروه وجود نداشت  (78/3X2= ,15/0p=). اکثر دانشجویان(9/85%) گروه تجربی  تمایل به استفاده از روش آموزش مجازی در درس کارآموزی داروخانه داشتند.
نتیجه‌گیری: آموزش مجازی می‌تواند به عنوان یک روش مکمل در کنار آموزش‌های سنتی در نظر گرفته شود. با توجه به فراهم بودن بستر مناسب در دانشگاه علوم پزشکی مجازی و رضایتمندی دانشجویان، پیشنهاد می‌شود درس کارآموزی داروخانه به صورت ترکیبی (حضوری+مجازی) ارائه شود.
متن کامل [PDF 418 kb]   (1601 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: يادگيري الكترونيكي
دریافت: 1398/5/9 | پذیرش: 1399/1/20 | انتشار: 1399/2/10 | انتشار الکترونیک: 1399/2/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.