XML English Abstract Print


دانشگاه پیام نور ، drhossiennajafi@yahoo.com
چکیده:   (2363 مشاهده)
 
مقدمه: یادگیری ترکیبی، تلفیقی از دو شیوه آموزش سنتی و الکترونیکی، جهت یادگیری بهتر است. هدف مطالعه بررسی وضعیت مؤلفه‌های تشکیل‌دهنده یادگیری ترکیبی و هوش هیجانی و تأثیر آن بر عملکرد تحصیلی در دانشگاه پیام‌نور است.
روش‌ها: در این پژوهش توصیفی- پیمایشی، از بین3700 نفر اعضای هیأت‌ علمی دانشگاه پیام نور، با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای و بر اساس جدول کرجسی و مورگان، 343 نفر انتخاب شدند. از سه پرسشنامه محقق‌ساخته یادگیری ترکیبی، هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی پس از تأیید روایی و پایایی برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده شد. برای بررسی وضعیت ابعاد و شاخص‌ها از روایی تشخیصی، برای وجود ارتباط از آزمون همبستگی و برای مدل‌سازی از تحلیل مسیر استفاده شد.
نتایج: وضعیت ابعاد و شاخص‌های یادگیری ترکیبی، هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی در دانشگاه پیام‌نور، مناسب است. ابعاد پداگوژیکی، روش‌شناسی و فناوری در یادگیری ترکیبی به ترتیب بیش‌ترین تأثیر را برعملکرد تحصیلی داشتند، اما سبک یادگیری و استراتژی کم‌ترین تأثیر را داشتند. از سوی دیگر، ابعاد مدیریت روابط، خود مدیریتی و خودآگاهی هوش هیجانی به ترتیب بیش‌ترین تأثیر را بر عملکرد تحصیلی تأثیر داشتند، اما مهارت اجتماعی کم‌ترین  تأثیر را بر عملکرد تحصیلی داشت. یافته‌ها نشان داد بین یادگیری ترکیبی و هوش هیجانی با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و مستقیم؛ اما بین هوش هیجانی با یادگیری ترکیبی رابطه غیرمستقیم وجود دارد.
نتیجه‌گیری: اگر ابعاد و شاخص‌های پنج‌گانه یادگیری ترکیبی و ابعاد چهارگانه هوش هیجانی به خوبی نیازسنجی، طراحی، اجرا و ارزشیابی شود، می‌تواند بر عملکرد و پیشرفت تحصیلی تأثیرات فراوان داشته باشد.

متن کامل [PDF 348 kb]   (911 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: يادگيري الكترونيكي
دریافت: 1397/10/6 | پذیرش: 1398/5/19 | انتشار: 1398/1/26 | انتشار الکترونیک: 1398/1/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.