جلد 17 - ویژه نامه بسته های تحول و نو آوری در آموزش علوم پزشکی                   جلد 17 - ویژه نامه بسته های تحول و نو آوری در آموزش علوم پزشکی صفحات 69-54 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Daryazadeh S, Faghihi A, Yaghini J, Yamani N. Criticism of General Dentistry Curriculum in Line with Accountable and Justice-Oriented Education Package. Iranian Journal of Medical Education 2017; 17 :54-69
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4376-fa.html
دریازاده سعیده، فقیهی عطیه، یقینی جابر، یمانی نیکو. نقد برنامه درسی دندانپزشکی عمومی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1396; 17 () :54-69

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4376-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، yamani@edc.mui.ac.ir
چکیده:   (22285 مشاهده)

مقدمه: بازنگری برنامه درسی مبنا و ضرورتی برای توسعه آموزش محسوب می‌شود. هدف برنامه درسی دندانپزشکی عمومی تربیت دندانپزشک با حداقل توانمندی‌های مورد انتظار می‌باشد. بنابر اهمیت این رشته در ارتقا سلامت جامعه، این مطالعه با هدف نقد برنامه درسی دندانپزشکی عمومی از دیدگاه ذی‌نفعان به منظور بازنگری آن و در راستای بسته آموزش پاسخ‌گو و عدالت محور، در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در سال 1395 انجام شد.

روش‌ها: این مطالعه به روش کیفی انجام شد. گردآوری اطلاعات به روش‌های بررسی مستندات، مصاحبه‌های فردی و گروهی بود. نمونه گیری هدف‌مند با مشارکت 30 نفر از ذی‌نفعان برنامه درسی دندانپزشکی عمومی و برگزاری 10 جلسه مصاحبه انجام شد. متن مصاحبه‌ها در نرم افزار MAXQDA-10 وارد شد و با روش تحلیل محتوای کیفی هدایت شده (قیاسی) تحلیل شد.

نتایج: نقد برنامه درسی بر اساس دیدگاه ذی‌نفعان و بر اساس 3 طبقه اصلی نقاط ضعف، نقاط قوت و راه‌کارهای پیشنهادی از دیدگاه ذی‌نفعان و مطابق اجزای اصلی در برنامه درسی شامل نیازسنجی، اهداف، استراتژی‌های آموزشی، محتوا، منابع آموزشی، فضای آموزشی، فعالیت‌های یادگیری فراگیران، اجرا و ارزشیابی و در 14 درس انجام شد. به طور کلی از دیدگاه ذی‌نفعان، بازنگری برنامه درسی مفید است ولی تغییرات ناگهانی و بدون توجیه‌سازی ذی‌نفعان و فراهم نبودن بسترهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مناسب برای اجرا باعث شکست در اجرای برنامه درسی شده است.

نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد نارضایتی ذی‌نفعان از برنامه درسی دندانپزشکی عمومی به دلیل اجرای شتابزده برنامه درسی اخیراً بازنگری شده و فراهم نبودن زیرساخت‌هایی برای اجرای آن و رسیدن به اهداف ایده‌آل گرایانه برنامه درسی است. از این رو بازنگری با نیازسنجی جامع از ذی‌نفعان برنامه درسی و اجرای آزمایشی آن و همچنین فراهم‌سازی بسترهای اجرایی و توجیه‌سازی ذی‌نفعان برای توسعه و موفقیت برنامه درسی توصیه می‌شود.

متن کامل [PDF 284 kb]   (2332 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: 1395/12/22 | پذیرش: 1396/2/4 | انتشار: 1396/2/4 | انتشار الکترونیک: 1396/2/4

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education