XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kahkhaie M, Nastiezaie N, Marziyeh A. A Comparative Study of Workplace Happiness among Faculty Members with Different Employment Status. Iranian Journal of Medical Education 2017; 17 :531-540
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4329-fa.html
کهخایی محمد، ناستی زایی ناصر، مرزیه افسانه. بررسی مقایسه‌ای نشاط سازمانی اعضای هیأت‌علمی در موقعیت‌های استخدامی مختلف. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1396; 17 () :531-540

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4329-fa.html


دانشگاه سیستان و بلوچستان ، n_nastie1354@ped.usb.ac.ir
چکیده:   (3302 مشاهده)
مقدمه: نشاط از یک طرف عواطف مثبت اعضای هیأت‌علمی را افزایش داده و از طرفی با کاهش عواطف منفی، باعث افزایش بهره‌وری خواهد شد. تحقیقاتی که تاکنون در زمینه نشاط سازمانی صورت گرفته است نقش موقعیت استخدامی را نادیده گرفته است. از این رو مطالعه حاضر با هدف مقایسه نشاط سازمانی اعضای هیأت‌علمی رسمی و پیمانی/قراردادی انجام گرفت.
روش‌ها: در این پژوهش توصیفی مقطعی جامعه آماری شامل تمامی اعضای هیأت‌علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای تعداد 183 عضو هیأت‌علمی (121 نفر رسمی و 62 نفر پیمانی/قراردادی) انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. به منظور بررسی متغیرهای پژوهش از پرسشنامه‌های استاندارد: عدالت سازمانی، امنیت شغلی، معناداری شغل، علاقه به کار، مشارکت، تعامل و پرسشنامه یادگیری سازمانی استفاده گردید. برای تعیین روایی پرسشنامه‌ها از روایی محتوا و برای تعیین پایایی پرسشنامه‌ها از ضریب آلفا کرونباخ استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تی برای گروه‌های مستقل استفاده شد.
نتایج: میانگین نمرات اعضای هیأت‌علمی رسمی و پیمانی/قراردادی به ترتیب در مؤلفه‌های علاقه به کار (56/0±99/3 و 57/0±08/4، 32/0p=)، معناداری شغل (59/0±96/3 و 69/0±01/4، 75/0p=)، یادگیری سازمانی (41/0±96/3 و 33/0±01/4، 39/0p=)، مشارکت (55/0±06/4 و 52/0±09/4، 69/0p=)، تعاملات (55/0±17/4 و 48/0±25/4، 38/0p=)، امنیت شغلی (39/0±89/4 و 56/0±05/4، 001/0p=)، و عدالت سازمانی (42/0±21/4 و 67/0±91/3، 001/0p=) بود که تفاوت معناداری بین دو گروه در مؤلفه‌های امنیت شغلی و عدالت سازمانی اعضای هیأت‌علمی رسمی مشاهده شد.
نتیجه‌گیری: هر چندنتایج این مطالعه نشان داد که نشاط سازمانی اعضای هیأت‌علمی کم‌تر تحت تأثیر موقعیت‌های استخدامی است اما مدیران اداری دانشگاه‌ها می‌توانند با تسهیل در فرایند تبدیل وضعیت استخدامی از پیمانی/قراردادی به رسمی، ثبات شغلی و در نتیجه نشاط سازمانی اعضای هیأت‌علمی پیمانی/قراردادی را بهبود بخشند.
متن کامل [PDF 194 kb]   (908 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: 1395/11/4 | پذیرش: 1396/2/13 | انتشار: 1396/12/22 | انتشار الکترونیک: 1396/12/22

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education