جلد 17 - ویژه نامه بسته های تحول و نو آوری در آموزش علوم پزشکی                   جلد 17 - ویژه نامه بسته های تحول و نو آوری در آموزش علوم پزشکی صفحات 99-89 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، abazari@nm.mui.ac.ir
چکیده:   (23655 مشاهده)

مقدمه: سازمان جهانی بهداشت دولت‌ها را ملزم به آموزش و بهره‌گیری از خدمات نیروهای غیر پزشک به ویژه پرستاران در مدیریت بیماری‌های مزمن از جمله دیابت کرده است. در همین راستا این مطالعه با هدف تدوین برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری دیابت  در راستای بسته آموزش پاسخگو انجام شد.

روش‌ها: مطالعه حاضر بر اساس گامهای مدل برنامه‌ریزی درسی کرن در دو مرحله نیازسنجی (گام اول برنامه‌ریزی درسی کرن) و تدوین برنامه درسی (گام‌های دوم تا ششم برنامه‌ریزی درسی کرن) در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1394-1393 انجام شد. مرحله نیازسنجی با استفاده از فن دلفی تعدیل شده و گام‌های دوم تا ششم تدوین برنامه درسی با مشارکت متخصصان برنامه درسی و اساتید صاحب‌نظر در زمینه تدریس و مراقت و درمان دیابت با برگزاری پانل‌های تخصصی متعدد و مشاوره‌های فردی در طی چندین مرحله انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها در راند اول دلفی از روش تحلیل محتوای کیفی و برای راندهای دوم و سوم از آمار توصیفی استفاده شد.

نتایج: وظایف و نقش‌های پرستار دیابت از دید شرکت‌کنندگان در 6 طبقه، 9 زیر طبقه و 81 وظیفه، در حیطه‌های دانش و آگاهی، آموزشی، مراقبتی درمانی، مدیریتی و وظایف در قبال جامعه دسته‌بندی شد. در مرحله بعد، تدوین برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد پرستاری دیابت بر اساس مصوبات شورای عالی علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آیین‌نامه کارشناسی ارشد در چهار فصل شامل: مشخصات کلی برنامه درسی، مشخصات جزییات برنامه درسی، مشخصات واحدهای درسی و ارزشیابی برنامه درسی به دست آمد.

نتیجه‌گیری: این برنامه درسی به عنوان یک برنامه پیشنهادی برای تاسیس یک رشته آکادمیک به شورای تخصصی آموزش علوم پزشکی در سطح وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ارسال شد. 

متن کامل [PDF 209 kb]   (2679 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: 1395/9/11 | پذیرش: 1396/1/29 | انتشار: 1396/2/4 | انتشار الکترونیک: 1396/2/4

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.