XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimipour H, Vafaee Najar A, Hosseini S E, Haghighi H, Mohammadpour S, Mahmoudian P. Education Quality Assessment in the Field of Focus on Workforce: Iranian Education Quality Management (IEQM) Model. Iranian Journal of Medical Education 2017; 17 :211-219
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4152-fa.html
ابراهیمی پور حسین، وفایی نجار علی، حسینی سیده الهه، حقیقی هاجر، محمدپور سعید، محمودیان پیام. ارزیابی کیفیت آموزش در حیطه تمرکز بر نیروی کار: مدل ایرانی مدیریت کیفیت آموزش . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1396; 17 () :211-219

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4152-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی ایران ، Payam_mahmoudian@yahoo.com
چکیده:   (3970 مشاهده)
مقدمه: مدل ایرانی مدیریت کیفیت آموزش (IEQM) ** ابزاری برای ارزیابی دانشگاه است که بازنگری منظم، سیستماتیک و جامع از فعالیت‌های دانشگاه‌ها را فراهم می‌سازد. این مطالعه با هدف ارزیابی کیفیت آموزش در حیطه تمرکز بر نیروی کار بر اساس مدل ایرانی مدیریت کیفیت آموزش در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد.
روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، 150 نفر از اساتید و کارکنان دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1393 به صورت طبقه‌ای و تصادفی ساده مورد مطالعه قرار گرفتند. داده‌های مورد نیاز به وسیله پرسشنامه مدل ایرانی مدیریت کیفیت آموزش وزارت بهداشت و درمان پس از تایید روایی و پایایی، جمع‌آوری شد. گزینه‌های موجود برای انتخاب شامل طیف لیکرت 5 نمره­ای بود.  داده­ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون‌های آنالیز واریانس یک طرفه  و تی مستقل در سطح معناداری 05/0 تحلیل شد.
نتایج: در مجموع، 125 پرسشنامه تحلیل شد. بالاترین میانگین نمره مربوط به دانشکده بهداشت  و پایین‌ترین مربوط میانگین نمره به دانشکده پرستاری  به دست آمد. بهترین نمره مربوط به حیطه شرایط محیط کار (82/0±82/2) و بدترین نمره مربوط به حیطه توانمند‌سازی کارکنان (73/0±65/2) به دست آمد. به طور کلی نمره حیطه تمرکز بر نیروی کار برابر با 55 درصد امتیاز از 85 امتیاز این حیطه محاسبه شد.میانگین نمره این حیطه با تحصیلات (5/0p=) و جنسیت افراد مورد پژوهش (6/0p=)  و در بین دانشکده‌های مورد مطالعه (6/0p=) رابطه معناداری وجود نداشت.
نتیجه‌گیری: وضعیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حیطه تمرکز بر نیروی کاری در حد متوسط به دست آمد. طبق بررسی‌ها شرایط محیط کاری از دید اعضا دانشکده‌ها تقریبا مناسب اما توجه به توانمندسازی کارکنان در دانشکده اولویت است.
متن کامل [PDF 242 kb]   (892 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: 1395/3/12 | پذیرش: 1395/9/14 | انتشار: 1396/7/19 | انتشار الکترونیک: 1396/7/19

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education