XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zangiabadizade M, Saeediyan M, Shahinfar S. Comparing The Effects of Role-Playing and Multimedia-Based Teaching Methods On Midwifery Students’ Knowledge and Attitude Towards Vaginal Delivery. Iranian Journal of Medical Education 2017; 17 :60-68
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4136-fa.html
زنگی آبادی زاده مهدیه، سعیدیان مرضیه، شاهین فر شعله. مقایسه دو روش آموزشی مبتنی بر چندرسانه و ایفای نقش برآگاهی و نگرش دانشجویان مامایی نسبت به زایمان طبیعی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1396; 17 () :60-68

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4136-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان ، mahdie_zangiabadi@yahoo.com
چکیده:   (3884 مشاهده)

مقدمه: ارائه آموزش‌های مناسب به ماماها و ایجاد نگرش درست در طی تحصیلات، ایشان را برای انتخاب روش زایمانی مناسب برای مددجویان کمک می‌کند. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر دو روش آموزشی مبتنی بر رسانه و ایفای نقش بر آگاهی و نگرش دانشجویان مامایی نسبت به زایمان طبیعی انجام شد.

روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی، 124 دانشجوی مامایی در حال تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان به صورت سرشماری انتخاب و در دو گروه آموزشی مبتنی بر چندرسانه‌ای و ایفای نقش در زمینه روش‌های زایمان آموزش دیدند. از هرگروه یک پیش آزمون و دو پس آزمون، بلافاصله بعد از آموزش و 6 هفته بعد گرفته شد. داده ها با استفاده ازآزمون‌های آمار توصیفی، تی مستقل و زوج و آزمون طرح اندازه‌گیری‌های مکرر تحلیل شد.

نتایج: اختلاف معنادار آماری بین میانگین نمره آگاهی (012/0p=) و نگرش (048/0p=) دوگروه بلافاصله بعد ازآموزش وجود داشت. اگرچه تفاوت آماری معناداری بین میانگین نمره آگاهی و نگرش دو گروه 6 هفته بعد از آموزش وجود نداشت، و لیکن آزمون آماری طرح اندازه‌گیری‌های مکرر با حذف اثر زمان نشان داد که تغییرات میانگین نمره آگاهی (029/0, p= 383/5f=) و نگرش (05/0, p< 365/3f=) افراد گروه آموزش به شیوه‌ی چندرسانه‌ای بالاتر بود.

نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه مؤثر بودن هر دو روش آموزشی را در افزایش آگاهی و نگرش دانشجویان مامایی نسبت به زایمان طبیعی نشان داد. این مطالعه می‌تواند در بعد آموزشی از نظر تدوین مطالب آموزشی مدون و هم از جهت شیوه نوین آموزشی در همه سطوح، کاربرد داشته باشد. پیشنهاد می‌شود این دو روش به طور مکمل با یکدیگریا سایر روش‌ها استفاده گردد. 

متن کامل [PDF 238 kb]   (1160 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1395/2/28 | پذیرش: 1395/9/14 | انتشار: 1396/3/20 | انتشار الکترونیک: 1396/3/20

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education