مقدمه: هوش هیجانی و هوش معنوی میتواند در جهت سالم سازی زندگی انسان مکمل یکدیگر باشند. هوش هیجانی حاکی از شناخت احساسات خویش و استفاده از آن برای اتخاذ تصمیمات مناسب در زندگی است. هوش معنوی با تقویت معنویت موجب ثبات صفات پسندیده میشود و فرد به سوی پیشرفت و رسیدن به کمال حرکت میکند. این پژوهش با هدف بررسی رابطهی بین هوش هیجانی و هوش معنوی دانشجویان کارشناسی رشتههای پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اجرا شد.
روشها: دراین پژوهش همبستگی 130 نفر از دانشجویان کارشناسی رشتههای پرستاری و مامایی ورودی سالهای 1387 تا 1391 دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به روش نمونه گیری طبقهای (20 درصد از ورودیهای هر سال) انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامهی هوش هیجانی بار- اٌن(on-Bar) و هوش معنوی کینگ(King) بود. دادهها از طریق آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: نتایج نشان داد که بین هوش هیجانی و هوش معنوی دانشجویان رابطهی معناداری وجود دارد (05/0>P). همچنین از بین مقیاسهای هوش هیجانی، مقیاس سازگاری 13/0 از تغییرات هوش معنوی را تبیین مینماید(05/0>P).
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه میتواند زمینه ساز تدوین برنامههای آموزشی هوش هیجانی و هوش معنوی برای دانشجویان پرستاری و مامایی توسط مسوولان آموزش عالی باشد تا صلاحیتهای هیجانی و معنوی را در فراگیران تقویت نمایند و به رفع کمبود مهارتهای لازم پرستاران و ماماها برای سازگاری موفقیتآمیز با دنیای کاری کمک کند.
Erfan A, Haghani F, Omid A, Baratali M. Midwifery and Nursing Students’ Emotional Intelligence and Its Relation to Spiritual Intelligence. Iranian Journal of Medical Education. 2016; 16 :232-241 URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4026-fa.html
عرفان عارفه، حقانی فریبا، امید اطهر، براتعلی مریم. رابطهی بین هوش هیجانی و هوش معنوی دانشجویان پرستاری و مامایی . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1395; 16 () :241-232