دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، m.akbari@sbmu.ac.ir
چکیده: (7413 مشاهده)
مقدمه: آگاهی از دیدگاهها و درک ذینفعان برنامه آموزشی به خصوص اساتید، در مورد مفهوم برنامه درسی ارزشمدار لازمه برنامهریزی آموزشی مناسب در این حوزه است. به دلیل معانی متفاوت مفهوم برنامه درسی ارزشمدار در بسترهای مختلف، در این پژوهش الگوی مؤلفههای مفهومی برنامه درسی ارزشمدار با توجه به ارزشهای بومی،از دیدگاه صاحب نظران آموزش اخلاق و ارزشها تعیین گردید . روشها: این پژوهش مطالعهای کیفی با رویکرد تحلیل محتوای موضوعی بود، که در سال 93 با نمونهگیری هدفمند از 6 نفر از صاحبنظران حوزه آموزش اخلاق و ارزشها در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند انجام شد. تجزیه و تحلیل محتوا با نرمافزار MAXQDA 11 انجام گردید. معیارهای صحت و استحکام گوبا و لینکلن (Guba & Lincoln) در این مطالعه رعایت شد. نتایج: تم محوری "ویژگیهای برنامه درسی ارزشمدار" تشخیص داده شد و طبقات مرتبط با این تم، شامل نیازسنجی ارزشی عمومی و نیازسنجی ارزشی گروه هدف، بیانیه مأموریت و رسالت مبتنی بر ارزشها، طبقهبندی ارزشهای مورد انتظار از فارغالتحصیلان، اهداف و پیامدهای یادگیری و آموزشی ارزشی عینی و دست یافتنی، محتوای غنی از ارزش، سازماندهی محتوای ارزشی، روشهای یاددهی یادگیری مناسب برای درونیسازی ارزشها، روشهای ارزشیابی ارزشمدارانه، محیط و جو آموزشی مساعد انتقال ارزشها استخراج شد. نتیجهگیری: الگوی مفهومی بومی برنامه درسی ارزشمدار، فرآیندی را با ترتیب و توالی دقیق برای اجرای عینی و ملموس آموزش ارزشها با توجه به شرایط مملکت خودمان پیشنهاد میدهد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
برنامه ريزي درسي دریافت: 1394/2/8 | پذیرش: 1394/5/21 | انتشار: 1394/8/9 | انتشار الکترونیک: 1394/8/9