دانشگاه علوم پزشکی ایران ، maroofi.sedigh@gmail.com
چکیده: (5296 مشاهده)
مقدمه: ارزشیابی تدریس اساتید دانشگاه توسط دانشجویان، از فرایندهای ضروری و البته بحث برانگیز در نظامهای آموزش عالی است. هسته اصلی مباحثات پیرامون ارزشیابی دانشجویان از استاد، احتمال دخالت عوامل زمینهای و مستقل از مهارتها و تواناییهای تدریس مدرس است. هدف اصلی پژوهش حاضر مطالعه عوامل مداخلهگر در ارزیابی دانشجویان است. روشها: دراین مطالعه توصیفی همبستگی خاصه مدلیابی معادلات ساختاری، جامعه پژوهش شامل تمامی دانشجویان دوره کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران بود که در نیمسال دوم سال تحصیلی 93-1392 مشغول به تحصیل بودند که250 نفر از آنان به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه از پرسشنامه طراحی شده توسط قاضی طباطبایی و یوسفی که با الهام از مارکز Marks)) و پاسوان و یانگ Paswan and Young)) تهیه شده بود، استفاده شد. این پرسشنامه شش عامل مرتبط با ارزشگذاری دانشجو به تدریس را با 31 سؤال و در طیف لیکرت 5 نقطهای بررسی و اندازهگیری می-نماید.جهت تحلیل دادهها از روش تحلیلی مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج: در نهایت 219 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد ارتباط بین فردی استاد و دانشجو، علاقه دانشجو به درس و تلاش و درگیری مدرس با ارزشیابی دانشجویان همبستگی مثبت و سختی درس، عدم رضایت از نمره دریافتی و حجم تکالیف درسی با ارزشیابی دانشجویان از تدریس همبستگی منفی داشت. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که عوامل مداخلهگر و در برخی موارد مشتبه کننده ممکن است ارزشیابی دانشجویان از تدریس مدرس را تحت تأثیر قرار دهند و زمینه قضاوتها یا تصمیمگیریهای نادرست و ناروا را فراهم کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ارزشيابي استاد دریافت: 1394/2/3 | پذیرش: 1394/5/25 | انتشار: 1394/9/29 | انتشار الکترونیک: 1394/9/29