دوره 1، شماره 3 - ( بهار 1380 )                   جلد 1 شماره 3 صفحات 20-16 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pourmomeny A A, Aslani Malayeri M. A Comparative Study Of Students Information About Libraries In Three Schools Of Nursing, Rehabilitation And Health In 1998. Iranian Journal of Medical Education 2001; 1 (3) :16-20
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-36-fa.html
پورمومنی عباس علی، اصلانی ملایری محسن. مقایسه‌ اطلاعات‌ کتابخانه‌ ای‌ دانشجویان‌ سه‌ دانشکده‌ پرستاری‌، توانبخشی‌ و بهداشت‌ دانشگاه‌ علوم‌ پزشکی‌ اصفهان‌، در ‌سال 1378. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1380; 1 (3) :16-20

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-36-fa.html


چکیده:   (20492 مشاهده)
مقدمه‌. بهره‌گیری‌ از اطلاعات‌ مورد نیاز، تنها با سازماندهی‌ و طبقه‌بندی‌ علمی‌ اطلاعات‌ امکان‌ پذیر است‌ و استفاده‌ کنندگان‌ باید‌ از طریق‌ آموزش‌، استفاده‌ از آنها‌ را فرا گیرند. کتابخانه‌ها به‌ عنوان‌ مراکز گردش‌ اطلاعات، از ارکان‌ مراکز آموزشی‌ محسوب‌ می شوند. این‌ مطالعه‌ به‌ منظور بررسی‌ مقایسه‌ای‌ میزان‌ اطلاعات‌ کتابخانه‌ای‌ دانشجویان‌ سه‌ دانشکده‌ پرستاری، توانبخشی‌ و بهداشت‌ انجام‌ شده‌ است‌.روشها. در یک‌ مطالعه‌ توصیفی‌ - تحلیلی‌، مقطعی‌ و با استفاده‌ از روش‌ نمونه‌گیری‌ سهمیه‌ای‌ به صورت‌ تصادفی، تعداد 148 دانشجوی‌ دانشکده‌ پرستاری‌، 152 دانشجوی‌ توانبخشی‌ و 160 دانشجوی‌ بهداشت‌ انتخاب‌ و میزان‌ اطلاعات‌ کتابخانه‌ای‌ آنها با استفاده‌ از پرسشنامه‌ مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت‌.نتایج اطلاعات‌ گردآوری‌ شده‌ تجزیه‌ و تحلیل‌ گردیدند. میانگین‌ امتیازات‌ دانشجویان‌ سال‌های‌ اول‌ و دوم‌ سه‌ دانشکده‌ معنی‌دار بود در حالی که‌ میانگین‌ امتیازات‌ کسب‌ شده‌ بین‌ دانشجویان‌ سالهای‌ سوم‌ و چهارم‌ معنی‌دار نبود. 45 درصد از کل‌ دانشجویان‌ مورد مطالعه‌ سه‌ دانشکده‌ دارای‌ اطلاعات‌ کتابخانه‌ای‌ ضعیف‌ ،30 درصد متوسط،‌ 23 درصد خوب‌ و فقط‌ 2/1 درصد دارای‌ اطلاعات‌ عالی‌ بودند. 71 درصد از دانشجویان‌ بیش‌ از 3 بار در ماه‌ به‌ کتابخانه‌ دانشکده‌ مراجعه‌ می ‌نمودند. 45 درصد دانشجویان‌ پرستاری‌، 38 درصد توانبخشی‌ و 18 درصد بهداشت‌ به‌ مجلات‌ تخصصی‌ مراجعه‌ نمی‌کردند.بحث وجود اطلاعات‌ کتابخانه‌ای‌ ضعیف‌ و متوسط‌ در 75 درصد از دانشجویان‌ سه‌ دانشکده‌ و مراجعه‌ متوسط‌ سه‌ بار در ماه‌ هر یک‌ از آنان‌ به‌ کتابخانه، این‌ سوال‌ را مطرح‌ می کند که‌ با این‌ سطح‌ از اطلاعات‌ کتابخانه‌ای، چگونه‌ از امکانات‌ کتابخانه‌ و منابع‌ آن‌ بهره‌مند می‌ شوند؟
واژه‌های کلیدی: اطلاعات، کتابخانه، دانشجو
متن کامل [PDF 160 kb]   (2920 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/6/15 | پذیرش: 1380/3/25 | انتشار: 1380/3/25 | انتشار الکترونیک: 1380/3/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education