XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Seif M, Sabet Maharlouei A, Rastegar A, Talebi S. Factors Influencing the Willingness to Share Knowledge among Faculty Members of Shiraz University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2015; 15 :41-50
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3505-fa.html
صیف محمد حسن، ثابت مهارلوئی عباس، رستگار احمد، طالبی سعید. عوامل مؤثر بر تمایل به تسهیم دانش در بین اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1394; 15 () :41-50

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3505-fa.html


عباس ثابت مهارلویی، کارشناس ارشد، گروه مدیریت ، دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران. a.sabet66@yahoo.com ، a.sabet66@yahoo.com
چکیده:   (4736 مشاهده)

مقدمه: با توجه به اهمیت فزآینده تسهیم دانش در کسب مزیت رقابتی، شناخت عوامل تأثیرگذار بر تسهیم دانش ضرورتی انکارناپذیر بشمار می‌رود. این مطالعه به شناسایی عوامل مؤثر بر تمایل به تسهیم دانش در بین اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز پرداخت. روش‌ها: پژوهش حاضر از منظر هدف، کاربردی و از منظر گردآوری اطلاعات و داده‌ها از نوع توصیفی همبستگی است. جامعه آماری متشکل از اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1393 بود که از این میان 147 نفر به عنوان نمونه به روش تصادفی طبقه‌بندی انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری اطلاعات، تلفیقی از چهار پرسشنامه استاندارد( بوک و همکاران، چو و هو، کابرا و همکاران و کنیت) استفاده گردید. امتیازدهی پرسشنامه به صورت لیکرت7 گزینه‌ای بود. برای بررسی تحلیل از آمارهای توصیفی و آزمون‌های ضریب همبستگی، تحلیل مسیر و شاخص‌های نیکویی برازش با استفاده از نرم‌افزار lisrel8. 5 استفاده گردید. نتایج: در تمایل به تسهیم دانش در اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی متغیرهای بسیاری تأثیرگذارند که از میان متغیرهای پژوهش به ترتیب متغیرهای کنترل رفتاری ادراک شده، نگرش به تسهیم دانش و هنجار ذهنی بالاترین تا پایین‌ترین ضریب همبستگی را با قصد تسهیم دانش داشتند که همگی در سطح 01/0 معنادار بودند. نتیجه‌گیری: برقراری فضای اعتماد در دانشگاه می‌تواند سهیم‌سازی دانش را از طریق تمایل و توانایی فرد برای انتقال دانش، افزایش دهد. زیرا انتقال دانش تنها وابسته به توانایی‌های فرد نیست بلکه بیش‌تر به خواسته‌های فرد وابسته است.

متن کامل [PDF 247 kb]   (1643 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: 1393/8/27 | پذیرش: 1394/2/14 | انتشار: 1394/3/6 | انتشار الکترونیک: 1394/3/6

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education