دوره 14، شماره 8 - ( 8-1393 )                   جلد 14 شماره 8 صفحات 703-695 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nakhaee S, Nasiri A, Alizade M, Javadi F, Ebrahim Abadi Z. Factors Affecting Student-patient Relationship: The Nursing Students` Viewpoints in Birjand University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (8) :695-703
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3320-fa.html
نخعی سمانه، نصیری احمد، علیزاده مینو، جوادی فرشته، ابراهیم آبادی زهرا. عوامل مؤثر برارتباط دانشجو-بیمار از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (8) :695-703

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3320-fa.html


دکتر احمد نصیری (استادیار)، مرکز تحقیقات کیفی در حوزه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران، nasiri2006@bums.ac.ir ، nasiri2006@bums.ac.ir
چکیده:   (5224 مشاهده)
مقدمه: ارتباط یکی از مفاهیم کلیدی در پرستاری و بخش مهم مراقبت از بیمار است. یکی از اقشار مهمی که با بیماران به طور مستقیم و طولانی مدت در ارتباط هستند دانشجویان پرستاری‌اند که ارتباط با بیمار بخش مهمی از وظایف آنان و لازمه آموزش و یادگیری مؤثر مراقبت‌های بالینی محسوب می‌شود. در این مطالعه عوامل مؤثر بر ارتباط بیمار– دانشجو از دیدگاه دانشجویان پرستاری مورد بررسی قرار گرفت. روش‌ها: این مطالعه توصیفی مقطعی درسال 1392 انجام شد. تعداد 91 نفر ازدانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به صورت نمونه در دسترس وارد مطالعه شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه محقق‌ساخته که دارای 6 بعد شامل عوامل فردی، اجتماعی، حرفه‌ای، محیطی، عوامل مرتبط با آموزش و شرایط بالینی بیمار بود، گردآوری شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی (آزمون‌های t مستقل، آنالیز واریانس و کروسکال والیس) انجام گرفت. نتایج: از دیدگاه دانشجویان، عوامل حرفه‌ای با میانگین نمره 71/0±02/4 از مجموع5 نمره، بیش‌ترین و عوامل فردی با میانگین نمره 46/0±45/3 کم‌ترین تأثیر را در ارتباط آنان با بیمار دارد. مقایسه دیدگاه دانشجویان به تفکیک متغیرهای دموگرافیک نشان داد که بین دیدگاه دانشجویان دختر و پسر در حیطه عوامل بالینی (001/0=p و 9/2-=t) و اجتماعی(02/0=pو 32/2-=t) تفاوت آماری معناداری وجود دارد. نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که در بین ابعاد مورد بررسی، عوامل حرفه‌ای تأثیر بیش‌تری برارتباط دانشجو-بیمار دارد و مدیران سیستم‌های آموزشی و درمانی بایستی تلاش خود را درجهت تعدیل اثراین عوامل به منظور بهبود این رابطه و در نهایت ارتقای کیفیت آموزش بالینی دانشجویان، متمرکز نمایند.
متن کامل [PDF 210 kb]   (1868 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش مهارتهاي ارتباطي
دریافت: 1393/4/14 | پذیرش: 1393/7/28 | انتشار: 1393/8/11 | انتشار الکترونیک: 1393/8/11

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education