دوره 14، شماره 10 - ( 10-1393 )                   جلد 14 شماره 10 صفحات 875-866 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gandomkar R, Jalili M. Factors Influencing Mini-Clinical Evaluation Exercise Scores: A Review Article. Iranian Journal of Medical Education 2015; 14 (10) :866-875
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3294-fa.html
گندمکار رقیه، جلیلی محمد. عوامل مؤثر بر نمره‌دهی آزمون بالینی کوتاه (Mini-CEX): مطالعه مروری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (10) :866-875

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3294-fa.html


دکتر محمد جلیلی) دانشیار(، گروه طب اورژانس، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، mjalili@tums.ac.ir ، mjalili@tums.ac.ir
چکیده:   (5066 مشاهده)
مقدمه: در سال‌های اخیر استفاده از آزمون Mini-CEX به دلیل قابلیت اجرای آسان آن گسترش یافته است. علی‌رغم حمایت مطالعات اولیه از پایایی و روایی آزمون مذکور، سودمندی آن به دلیل عدم ثبات در قضاوت ارزیابان در نمره‌دهی آن مورد بحث جدی است. هدف از مطالعه حاضر مرور متون مرتبط با سودمندی آزمون Mini-CEX به منظور جمع‌بندی و ارائه عوامل مؤثر بر نمره‌دهی آن است. روش‌ها: در این مطالعه مروری narrative برای دستیابی به مقالات مرتبط کلید واژه‌های Mini-CEX ، utility، validity، reliability، score variability و کلید واژه‌های معادل فارسی آن در پایگاه‌های اطلاعاتی MEDLINE، EMBASE،SCOPUS ، SID و Magiran جستجو شد. نتایج بازیابی شده به فاصله زمانی سال 1995 تا 2014 میلادی محدود شد. در نهایت نتایج 19 مطالعه مرتبط با موضوع مقاله حاضر از بین 51 مقاله مورد بررسی قرار گرفت. نتایج: بر اساس نتایج مطالعات عوامل تأثیرگذار بر نمره‌دهی آزمون Mini-CEX به ترتیب اهمیت شامل عوامل مربوط به ارزیابان، عوامل مربوط به فرم‌های آزمون و مواجهه بالینی بود. تفاوت در میزان سخت‌گیری ارزیابان در نمره‌دهی و ارفاق و نیز ارتباط بالای بین سؤالات از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر نمره‌دهی آزمون بود. نتایج پژوهش‌ها در خصوص نحوه تأثیر برخی از عوامل مانند توانمندسازی ارزیابان بر نمره‌دهی آزمون Mini-CEX قطعی نبود. نتیجه‌گیری: با در نظر گرفتن عدم ثبات در نمرات آزمون Mini-CEX و مشخص نبودن شرایط تأثیرگذار بر نمره‌دهی آن، توصیه می‌شود نمره آزمون به تنهایی مبنای ارزیابی پایانی به ویژه آزمون‌های پایانی هنجار محور به منظور رتبه‌بندی عملکرد دانشجویان قرار نگیرد.
متن کامل [PDF 212 kb]   (2197 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: ارزشيابي مهارتهاي باليني
دریافت: 1393/3/31 | پذیرش: 1393/9/16 | انتشار: 1393/10/13 | انتشار الکترونیک: 1393/10/13

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education