دکتر فریدون عزیزی (استاد)، گروه غدد و متابولیسم، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران. azizi@endocrine. ac. ir ، azizi@endocrine. ac. ir
چکیده: (5146 مشاهده)
مقدمه: دو گانگی در هویت حرفهای اساتید پزشکی و دستیاران تخصصی، تعارض بین نقش آموزش و مراقبت از بیمار سبب گردیده تا مشکلاتی در سطح عملکرد حرفهای پیش آید. مطالعهی حاضر با هدف بررسی دیدگاه اساتید و دستیاران بالینی درخصوص انطباق عملکرد آموزشی و بالینی با اخلاق حرفهای طرحریزی شد. روشها: تمامی دستیاران تخصصی و اساتید بالینی مراکز آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سال 1392 مورد مطالعهای توصیفی مقطعی قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامههای برگرفته از منابع اسلامی– ایرانی بود که روایی و پایایی آنها مورد تأیید قرار گرفت. پرسشنامه شامل سه قسمت اطلاعات دموگرافیک، عملکرد اخلاقی در حوزههای آموزشی و بالینی بود. دادهها با استفاده از آزمونهای کای اسکوئر، کروسکال والیس و من ویتنی تحلیل شد. نتایج: در حوزهی بالینی، بیشترین و کمترین امتیاز بهترتیب متعلق به حیطهی وجدان کاری و حیطه اقرار به خطا بودکه در گروه اساتید 3/90% در مقابل 50 % ودر گروه دستیاران 93% در مقابل 1/62% بود. در حوزه آموزشی، بیشترین مشکلات عملکردی شناخته شده اساتید و دستیاران بهترتیب عدم توجه به مشکلات آموزشی فراگیران (5/65%) و عدم مشارکت علاقمندانه در امر آموزش به دانشجویان ضعیفتر (8/68%) بود. نتیجهگیری: وضعیت عملکرد اخلاقی– حرفهای اساتید و دستیاران براساس دیدگاه متقابل درحوزههای آموزشی و بالینی، در حد متوسط بود و با وضعیت مطلوب فاصله دارد؛ لذا پیشنهاد میگردد مداخلات جامع و مدونی جهت ارتقای عملکرد حرفهای اساتید و دستیاران در مراکز آموزشی انجام گیرد تا فاصلهی کیفیت آموزش و مراقبت از بیماران کاهش یابد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1393/3/31 | پذیرش: 1393/10/20 | انتشار: 1393/11/19 | انتشار الکترونیک: 1393/11/19