دوره 14، شماره 11 - ( 11-1393 )                   جلد 14 شماره 11 صفحات 997-988 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

taghipour A, karimi F Z, Mousavi Bazaz S M, Khosravi Anbaran Z, Abdolah M I. Factor Structure and Reliability ofthe Persian Version of the Jefferson Scale of Physician Lifelong Learning-Medical Students(JeffSPLL-MS). Iranian Journal of Medical Education 2015; 14 (11) :988-997
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3199-fa.html
تقی‌پور علی، کریمی فاطمه زهرا، موسوی بزاز سید مجتبی، خسروی عنبران زهرا، عبدالهی محبوبه. ساختار عاملی و پایایی نسخه فارسی ابزار ارزیابی یادگیری مادام‌العمر (JeffSPLL-MS). مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (11) :988-997

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3199-fa.html


محبوبه عبدالهی، دانشجوی دکتری آمار زیستی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس تهران، تهران، ایران. mahbobe.abdollahi@modares.ac.ir
چکیده:   (5127 مشاهده)
مقدمه: امروزه اهمیت تربیت دانشجویان به عنوان یادگیرندگان مادام‌العمر بسیار مورد توجه است و توسعه آن در تمامی پیشنهاداتی که به منظور بهبود آموزش پزشکی داده می‌شود، مود توجه است. JeffSPLL-MS یکی از مقیاس‌های اندازه‌گیری یادگیری مادام‌العمر در دانشجویان است که تاکنون در ایران استفاده نشده است. هدف مطالعه حاضر بررسی ساختار عاملی و پایایی نسخه فارسی ابزار ارزیابی یادگیری مادام‌العمر (JeffSPLL-MS) در جمعیت دانشجویی فارسی زبان ایرانی بود. روش‌ها: در این پژوهش مقطعی 430 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده‌ها نسخه فارسی JeffSPLL-MS بود. برای بررسی ساختار عاملی این ابزار از تحلیل عاملی تأییدی و برای ارزیابی کفایت مدل از شاخص نیکویی برازش، شاخص نیکویی برازش تطبیق یافته، ریشه میانگین مربع خطای تقریبی، شاخص کای دو و درجه آزادی متناظر با آن و شاخص برازش مقایسه‌ای یا تطبیقی استفاده شد، جهت بررسی پایایی نیز از ضریب آلفای کرانباخ استفاده شد. نتایج: شاخص‌های نیکویی برازش، شامل شاخص RMSEA نزدیک 1/0 و شاخص‌های GFI و CFI نزدیک 1 بود، بنابراین برازش الگو مناسب بود. تحلیل عاملی تأییدی، نشان داد که ساختار سه عاملی نسخه فارسی JeffSPLL-MS برازش قابل قبولی با داده‌ها دارد. ضرایب آلفای کرونباخ برای کل ابزار69/0 و برای خرده مقیاس‌ها بین 64/0 تا 78/0 به دست آمد. نتیجه‌گیری: پژوهش حاضر ساختار سه عاملی نسخه فارسی 14 گویه‌ای JeffSPLL-MS که شامل باورهای مرتبط با یادگیری و انگیزش، مهارت جستجوی اطلاعات و توجه به فرصت‌های یادگیری هستند، را تأیید کرد. بنابراین این ابزار برای ارزیابی یادگیری مادام‌العمر در جامعه دانشجویی فارسی زبان مناسب است.
متن کامل [PDF 267 kb]   (2229 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: 1393/2/9 | پذیرش: 1393/10/15 | انتشار: 1393/11/13 | انتشار الکترونیک: 1393/11/13

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education